Rahsia Hubungan Pasangan Mengikut Urutan Dalam Keluarga

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Rahsia Hubungan Pasangan Mengikut Urutan Dalam Keluarga | Orang tua dulu banyak pantang larang dan juga petua. Kebanyakkan petua dan pantang larang ni hasil dari kebetulan atau pengalaman orang terdahulu. Jadi kepercayaannya tu diwarisi turun temurun.  

Begitu juga dengan bab jodoh... arwah nenek MF antara yang pandai la tengok keserasian jodoh ni... antara yang MF pernah tahu dari mak MF sendiri ialah melihat keserasian jodoh dari urutan dalam keluarga.  

Yang pernah MF warisi pengetahuan ni ialah, hubungkait urutan dalam keluarga dengan unsur alam. 

Anak sulung = Tanah
Anak kedua = Air
Anak ketiga = Api
Anak keempat = Angin

Diulang unsur tersebut untuk anak yang seterusnya. 

Ini hanya kepercayaan orang lama... tak perlu percaya atau ikut, MF cuma kongsi pengalaman dan pengetahuan yang MF ada. Tapi, ada satu kajian dari Ahli psikologi Barat, Dr. Kevin Leman yang membuat huraian mengenai hubungan pasangan mengikut urutan dalam keluarga.

Terpulanglah kepada anda sama ada mahu percaya atau tidak kerana ini hanya satu kajian kan. Jika terjadi itu hanya satu kebetulan. 

Sulung dengan sulung

Berpeluang besar untuk sering bertegang urat. Masing-masing sentiasa suka berkeras ataupun dalam menentukan siapa pemberi dan penerima perintah. Jika hubungan cinta terjalin, ia memerlukan jiwa besar dan kesabaran dalam menjalani hubungan seperti ini.

Sulung – Tengah

Sudut negatif dari hubungan ini adalah kemungkinan berubahnya sikap si anak tengah untuk menyenangkan si sulung. Anak tengah adalah pasangan yang serasi untuk siapa saja. Meskipun begitu, ia sering kali menganggap si sulung sebagai yang suka menggertak dan menakutkan.

Jika anak tengah berpasangan dengan anak sulung, maka sering kali ia harus merelakan keinginan dan impiannya demi pasangannya. Namun, jika si tengah cenderung bersikap seperti anak bongsu, mereka dapat menjadi pasangan yang cukup serasi.

Sulung – Bongsu
Kombinasi paling serasi. Si sulung dapat mengajarkan pasangannya, untuk bertindak lebih teratur dan dewasa, terutama saat menghadapi masalah serius. Sementara, si bongsu dapat seimbangkan sikap serius si sulung dengan mengajaknya bersantai atau sekadar duduk sambil berkhayal mengenai masa depan.

Tengah – Tengah
Pasangan ini dapat pergi ke manapun dan memutuskan apapun yang mereka sukai. Mereka dapat menjadi sangat serasi, apabila yang satu cenderung seperti anak sulung dan pasangannya seperti anak bongsu. Dengan begitu, mereka berdua dapat saling melengkapi.

Namun, anak tengah biasanya suka menyimpan rahsia. Hal ini tentu dapat menjadi halangan serius dalam berkomunikasi. Bagaimanapun, masalah akan mudah dan cepat selesai kerana mereka pandai berkompromi dan menjunjung tinggi perdamaian.

Tengah – Bongsu
Hubungan ini akan berjalan lancar, bila si anak tengah cenderung bersikap seperti anak sulung. Jika anak tengah menunjukkan ciri sejati, maka ia akan terbawa-bawa gaya si bongsu yang lebih santai dan suka mengikut kehendak diri sendiri. Ini berlaku, terutama apabila anak tengah ini adalah pihak perempuan.

Bongsu – Bongsu
Berhati-hatilah! Bersama pasangan yang seirama memang menyenangkan. Namun bila tidak melihat kenyataan, kamu akan sulit untuk mengawal situasi.

Anak tunggal??? Dia mewakili sulung dan bongsu. Jadi, boleh guna pakai dua-dua watak... hehe

Nak kata betul atau tak pun tak boleh nak kata.. sebab perwatakan seseorang berdasarkan hasil didikan dan juga pengaruh persekitaran seseorang... mungkin unsur dan kepercayaan lama ini, hanya satu pengetahuan untuk menambah pengalaman. Jika ada yang sama mungkin satu kebetulan kan... 



Pssttt... MF dan suami sama-sama anak tengah, cuma bilangannya lain-lain... hehe... 

Catat Ulasan

12 Ulasan

  1. ahahhaa..kesian asben kite..kite anak sulung..dia yg tengah..memg kawan2 dia kata dia takut bini..huhu..ye ke

    BalasPadam
  2. Sulung – Bongsu
    Kombinasi paling serasi. Si sulung dapat mengajarkan pasangannya, untuk bertindak lebih teratur dan dewasa, terutama saat menghadapi masalah serius. Sementara, si bongsu dapat seimbangkan sikap serius si sulung dengan mengajaknya bersantai atau sekadar duduk sambil berkhayal mengenai masa depan.... :-)

    BalasPadam
  3. patutlah saya asyik jumpa anak sulung je ... hehehee

    BalasPadam
  4. saya tak ngam dengan yang sulung dan bongsu..saya ank no 3..memang tak boleh masuk.dok semeja kompem bertekak..hahahah

    BalasPadam
  5. Tengah dan tengah...moga2 bahagia berkekalan...aamiin

    BalasPadam
  6. mamamyja, sulung ngan sulung. Alhamdulillah, ok sampai sekarang. Hehe

    BalasPadam
  7. Macam betul.. Saya & suami anak tengah, komunikasi mmg problem sikit, tapi syukurlah tak pernah bertegang urat.. :)

    BalasPadam
  8. Macam betul.. Saya & suami anak tengah, komunikasi mmg problem sikit, tapi syukurlah tak pernah bertegang urat.. :)

    BalasPadam
  9. hurmmm suami anim no.9 , anim yang bongsu ...nak kira camna tu yek sis hehe

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^