Kelebihan Kahwin Orang Jauh!

6
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Terbaca pasal tulisan status Dr. Zubaidi Ahmad:


Kelebihan Kahwin Orang Jauh! | Itu hikmah kahwin jauh dari sudut sains dan perubatan.. Dapatan ini, mestilah dari kajian pakar-pakar sains dan juga doktor yang berpengalaman. 

Makna kahwin jauh, bukan kahwin dengan orang jauh, tapi maknanya kahwin dengan orang yang bukan kerabat kita. Walaupun dalam Islam tidak melarang kahwin dengan sepupu... tetapi tidak menggalakkannya... Alasannya, kerana Islam galakkan kita kembangkan zuriat dan bercampur dengan orang lain yang bukan kerabat kita. Ada orang kata, kahwin sepupu nanti anak cacat... Sebenarnya, tiada fakta pun pasal tu..  Walaupun mak bapa MF kahwin sepupu, Alhamdulillah kami adik-beradik sihat sempurna dan semuanya berjaya... Alhamdulillah... mitos tu tak boleh dipercayai... 

Tak kisah la kahwin orang kampung sebelah pun, tapi pastinya bukan orang dari kerabat terdekat... Jika orang dulu, memang suka kahwin orang dekat-dekat... Tak nak jauh-jauh.. Tapi Alhamdulillah, keluarga MF dah tak pegang lagi fahaman tu.. Semua menantu mak bapa MF orang luar dari daerah... dan MF, abang MF dan kakak MF kahwin dengan orang Johor.. memang keturunan Jawa... MF keturunan Pattani, Thailand... Kira ngam la kan... hehe... Tapi, sejauh mana kebenaran Dr. Zubaidi tu.. tak nampak la sangat... cuma, ada la kelainanya... Nak tahu apa, galakkanlah jodoh saudara-saudara kita yang bujang-bujang tu cari orang jauh eh.. hehe...

Apa-apa pun bab Jodoh rahsia Allah, tapi kita kena la usaha kan... jadi, usahalah cari yang jauh...untuk kembangkan zuriat dan keluarga...kalau dah jodoh dengan yang dekat juga nak buat macam mana kan... redha je la... kerana segalanya ketentuan Allah jua... 

Catat Ulasan

6 Ulasan
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ

  1. Hehehhehe.. Setuju sangat..

    BalasPadam
  2. saya memang cari jauh2..tak mau dekat2..sebab dekat bau taikk...hahahahah..melampau punya alasan..

    BalasPadam
  3. setuju sangat ... family sy majority kawin jauh, termasuk la sy. tapi keluarga suami, dia sorg je kawin jauh :p

    BalasPadam
  4. hehe..jodohkan mar
    kadang bercintan cintun bagai nak rak
    sekali jodoh depan rumah aje =)

    BalasPadam
  5. ohh ya ka..jodoh nih hanya Allah yang tahu.. ada yang dapat jodoh dekat, ada sebaliknya..

    BalasPadam
  6. oo.bru tahu .hihi
    mf pattani thailand.

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ

Catat Ulasan