GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Doa Amalan di Bulan Ramadhan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Doa Amalan di Bulan Ramadhan! | Beberapa contoh Doa di Bulan Ramadhan yang boleh diamalkan sepanjang bulan Ramadhan.

1. Doa Memasuki Bulan Ramadhan
Ya Allah sesungguhnya telah datang bulan Ramadhan . Ya Allah, Tuhan pemilik bulan Ramadhan. Engkau tutunkan di dalamnya Al-Quran, Engkau jadikan Al-Quran penjelasan petunjuk antara yang hak dan yang batil. Ya Allah berkatilah kami di bulan Ramadhan ini. bantulah kami untuk melakukan shaum dan shalat di dalamnya dan terimalah amal ibadah kami.

2. Doa yang Dibaca Selesai Shalat Fardhu di Bulan Ramadhan
Ya Allah masukkanlah rasa bahagia pada para penghuni kubur. Ya Allah kayakanlah semua yang fakir. Ya Allah kenyangkanlah semua yang lapar. Ya Allah berilah pakaian semua yang telanjang. Ya Allah bayarkan utang semua yang berutang. Ya Allah lepaskan semua orang yang menderita kesulitan. Ya Allah kembalikan semua yang berada dalam pengasingan. Ya Allah bebaskan semua yang tertawan. Ya Allah perbaikilah semua urusan kaum Muslim yangrusak. Ya Allah sembuhkanlah semua yang sakit. Ya Allah tutuplah kefakiran kami dengan kekayaanmu. Ya Allah rubahlah keadaan kami yang jelek dengan sebaik-baiknya sebagaimana keadaan-Mu. Ya Allah bantulah kami membayar utang-utang kami dan kayakanlah kami dari kefakiran. Sesungguhnya Engkau berkuasa atas segala sesuatu.

3. Doa Yang Dibaca Setiap Malam Ramadhan
Ya Allah aku bermohon kepada-Mu pada apa-apa yang Engkau tetapkan dan Engkau takdirkan berupa perkara yang pasti dalam urusan yang bijaksana, berupa qadha yang tidak dapat ditolak dan diganti. Tuliskanlah bagiku diantara orang yang berhaji ke rumah-Mu yang mulia; yang mabrur hajinya, yang dihapuskan kesalahannya, yang diampuni dosanya, yang diterima amal usahanya, dan jadikanlah pada apa yang Engkau tetapkan dan Engkau taksirkan berupa perkara yang pasti dalam urusan yang bijaksana dalam malam kadar, berupa qadha yang tidak dapat ditolak dan tidak dapat diganti; panjangkanlah usiaku, luaskan rezekiku.
Sumber: halaqah

Jom amalkankan... Banyakkanlah berdoa agar dibersihkan hati dan diperelokkan akhlak... Moga Allah perkenankan doa dan rahmati kita semua... 


4Ulasan

  1. bulan ni memang perfect utk berdoa.
    tingkat kan amalan...
    istigfar...

    BalasPadam
  2. Mari kita amalkan bersama.. Terima kasih share :)

    BalasPadam
  3. semoga amal ibadat kitadi bulan puasa berlipat kali ganda pahalanya

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ