GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Tips Buat Tajuk Artikel Yang Menarik Minat Pembaca!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Tips Buat Tajuk Artikel Yang Menarik Minat Pembaca! | Lagi teknik berblog yang MF nak kongsikan di sini... Banyak teknik untuk pikat pembaca... antaranya tajuk sesuatu entry atau artikel yang kita tulis... Orang baca tajuk je, dah menarik untuk klik dan membaca entry kita... Sebab tu tak hairan, penulis iklan, penulis akbar sangguh buat trick tajuk artikel yang gempak, demi melariskan jualan produk dan akhbar... Tengok saja, muka depan akhbar kan... Tajuknya gempak dan dibesarkan lagi.. untuk menarik minat pembaca. Begitu juga dengan berblog...

Tips Buat Tajuk Artikel Yang Menarik Minat Pembaca!



1 – Gunakan Nombor
Kita cenderung untuk lebih fokus apabila melihat angka di antara abjad. Hal ini kerana, minda kita telah diset untuk melihat dan membaca teks sahaja. Jadi, apabila kita secara tiba-tiba melihat angka, kita akan fokus pada bahagian tersebut.

Contoh: 11 Tips Tingkatkan Kesuburan!

2 – Gunakan Soalan
Menyampai maklumat dan mengajar memerlukan kita untuk berkomunikasi secara dua hala. Biarpun melalui Internet kita tidak bersemuka dengan pembaca, cara terbaik untuk mewujudkan situasi itu adalah dengan bertanya. Mereka yang membaca persoalan kita akan bertindak balas dengan klik pada tajuk artikel kita untuk tahu perkara selanjutnya.

Contoh: Kenapa Kita Mesti Berdoa???

3 – Gunakan Ajakan
Sama seperti dalam kehidupan kita seharian, kita cenderung untuk bertindak melakukan sesuatu apabila diajak dan disuruh oleh seseorang yang lain. Menggunakan prinsip yang serupa, kita boleh mengajak para pembaca untuk turut bersama kita memahami sesuatu perkara dengan menulis tajuk berbentuk ajakan dan jemputan.

Contoh: Jom Shopping Online di Butik Najjah!

4 – Gunakan Magis
Selain itu, kita juga boleh menggunakan beberapa perkataan magis untuk mewujudkan perasaan ingin tahu dalam diri pembaca. Antara perkataan yang boleh anda gunakan adalah seperti:

  • Tips
  • Cara
  • Sebab
  • Teknik
  • Rahsia
  • Langkah
  • Strategi

Contoh: Cara Mudah Rehatkan Kaki yang Letih!

5 – Gunakan Senarai
Seterusnya, kita juga boleh menulis tajuk entri dalam bentuk senarai. Ada dalam kalangan pembaca kita gemar dengan jenis artikel seperti ini kerana mereka berpendapat bahawa artikel seperti ini bersifat ‘lengkap’ dan menyeluruh.

Contoh : Doa dari al-Quran Untuk Anak-anak
Sumber: Binablog

Antara lima cara mudah untuk trick dan teknik menarik minat pembaca hanya melalui paparan tajuk yang menarik. Selamat Mencuba dan happy blogging... 

7Ulasan

  1. perkongsian yg bgs kak
    blh kami terapkan dlm penulisan
    bikin tajuk artikel menarik di mata pembaca

    BalasPadam
  2. Bagus tips ni..InsyaAllah akan apply bile menulis entri..hehe. ^_^

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum.

    Terima kasih atas tip-tip ini. Sangat membantu dalam penulisan artikel, juga dalam penulisan entri blog in sha Allah.

    BalasPadam
  4. Tips yg menarik ni. Kene apply dlm penulisan nnt insyaAllah. Tq.

    BalasPadam
  5. nice tips cikgu. saya pun baru ni nak mencuba benda-benda gini.

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ