GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Rezeki dan Keberkatan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


1) "Barang siapa bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah mencukupkan (keperluannya)".
( Surah at-Thalaq : ayat 3 )
  • Dalam mencari rezeki, banyakkan berserah diri kepada Allah... jangan jadi orang yang sombong.. Segala rezeki adalah dengan izin dan kurniaan Allah... Tawakal dan berserahdiri kepada Allah setelah kita penat berusaha.

2) "Katakanlah: "Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya dan menyempitkan (siapa yang dikehendaki-Nya)". Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantikannya dan Dia lah Pemberi Rezeki yang sebaik-baiknya."
( Surah Saba' : ayat 39)
  • Banyakkan memberi nafkah dan infaq rezeki yang ada.... Memberi nafkah kepada keluarga dikira sedekah... dan infaq rezeki yang lebih kepada orang yang memerlukan... Nescaya Allah menggantikannya dengan yang lebih baik dan banyak. Itu janji Allah.

3) "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur, nescaya Aku tambahi nikmat-Ku kepadamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku amat keras."
( Surah Ibrahim : ayat 7 )
  • Banyakkan bersyukur walau sedikit atau banyak rezeki yang kita dapat.

4) "Tetapi mereka telah mendustakan (tidak patuh kepada hukum Islam), maka kami rampas dari mereka apa-apa yang telah mereka usahakan".
( Surah Al-A'raf : ayat 96 )
  • Jika berpaling dari Allah... Nescaya Allah akan rampas semula rezeki yang diberi... Kadang kita lupa, bahawa segala yang kita ada Allah yang bagi.... tapi kita kata itu atas usaha kita... maknanya dalam tak sedar kita dah berpaling dari bersyukur dan bertawakal kepada-Nya... Allah akan tarik balik rezeki tu, sama ada dalam bentuk, anak sakit, diri sendiri yang sakit, kereta rosak atau apa sahaja yang menduga kita. Jom muhasabah diri semula.

5) "Kami tidak meminta rezeki kepadamu, Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang yang bertakwa".
( Surah Thahaa : ayat 132 )
  • Yakinlah... Hanya Allah pemberi rezeki... 

6) "(Nabi Hud berkata: wahai kaumku, minta ampun kepada tuhanmu dan bertaubatlah kepada-Nya, nescaya ia akan menghantar kepada kamu air hujan lebat dan menambahkan kekuatan kamu, dan jangan kamu kembali menjadi orang-orang yang berdosa".
( Surah Huud : ayat 52 )
  • Untuk mendapat rezeki yang berkat, banyakkan istighfar dan solat taubat... Bersihkan hati dan jiwa.. insha Allah rezeki senang melekat.

7) "Dan nikahkanlah orang-orang bujang dari kalangan kamu, dan orang-orang soleh dari hamba lelaki dan hamba perempuan kamu. Dan jika mereka orang-orang yang fakir nescaya Allah akan menjadikan mereka kaya, dan Allah sangat luas dan sangat mengetahui".
( Surah An-nur : ayat 32 )
  • Orang bujang, bernikahlah.. kerana dalam nikah ada keberkatannya... Jika sebelum kahwin, ada motor honda EX5 je.. tapi lepas kahwin, ada anak mampu beli kereta... rezeki tak putus bagi orang yang bernikah kerana mencari keredhaan Allah. 

6Ulasan

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ