Minyak Turun, Harga Barang Tak Turun-turun!

Maria Firdz
8
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Alhamdulillah.. semalam harga minyak turun lagi...

Ron95 dah jadi RM95, dan Ron97 jadi RM2.00... MF sekarang dah beralih ke RON97 sejak harga minyak turun...sebab rasa lebih jimat... Sebulan dua kali je isi minyak kereta... Sekali isi full tank tahan la dua minggu lebih... tu kira jimat la tu sebab hari-hari ulang alik pergi kerja... Kalau cuti... Lagi jimat kot kan...

Tapi tak bestnya... Bila harga barang pula tak turun-turn... Semalam suami MF ke pasar... Beli ikan kembung dalam enam ekor pun RM8.00.. Dan dua potong isi ikan merah RM20 lebih... Berbanding harga isi ikan merah sebelum ni tak sampai RM20 pun.. Lepas tu dengar berita kat Sinar.fm tadi Katanya peniaga bersetuju nak turunkan harga barang... Kita tunggu la.. Kalau tak turun juga.. Kita report..  itu hak kita sebagai pengguna....

Hmm... harap harga barang turun la sikit... Kalau tak banyak pun... Diorang dah untung...nak untung lagi... Yang bebannya kita la pengguna ni...

Zaman sekarang... Ada Lima puluh dalam dompet dah pening nak beli apa...sebab tahu dah tak kan cukup... Tambah ada anak kan... Hmm..

Kos sara hidup sangat tinggi... Lagi terasa yang dok kat bandar ni... Kesian juga dengan kenaikan harga barang sebab harga minyak... Mak bapa MF yang kerja penoreh kat kampung tu lagi lah.. Walaupun tak guna kereta..tapi harga barang tetap sama macam kat bandar... Dah la harga getah murah sekarang ni...

Hmm.. Panjang pula celoteh citer pasal minyak ni... Apa-apa pun.. Yakin dengan rezeki Allah... Insha Allah ada jalannya... Berbelanja ikut kemampuan dan keperluan bukan ikut kehendak atau kemahuan... 

Catat Ulasan

8Ulasan

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ

  1. betul, sekarang ada rm50 pun tak cukup nak berbelanja.. kesian yang orang bekerja sendiri atau yang pendapatan tak menentu.. mereka pun berbelanja lebih kurang macam orang lain juga..

    BalasPadam
  2. betul tu..mak saya kat kampung pun merungut barang mahal..masa saya balik kampung hari tu terkejut jugak sebab barang kat kampung sama mahal macam kat bandar..

    BalasPadam
  3. masih lagi dugaan buat kita semua.. mudah2an ada jalan penyelesaian.. kalo memasing gaji sminggu 10k lain cerita.. sedeeeey..

    BalasPadam
  4. Sngh isi minyak tdi hrga mmg turun tpi hrga barang pla yg naik..sabar jelah :)

    Jemput sngh baca http://otie86.blogspot.com/2014/10/cadangan-set-kanak-kanak.html

    BalasPadam
  5. alhamdulillah minyak turun harga..happy sikit nak isi minyak lebih kan..kalau harga barang naik,gaji naik takpe jugak kan

    BalasPadam
  6. betul.. kos sara hdup sekrg sgt tinggi. saya yg bujang ni pn penat rasa..huhu. lg kesian bla tngok family yg pndapatn cukup2 je utk keperluan harian..

    BalasPadam
  7. alasan peniaga x turunkan harga barang, sbb pembekal masih x turun harga. pastu pembekal cari alasan apa pulak? masa nak naik harga dulu, kemain lajuuu..

    btw, rasa mcm pasni nak pakai ron97 je. lebih kurang harga ron95 yg lama. jap2.. dlm entri tu, ron95 harga RM95? oh mak aihhh.. terkojut! hehehe..

    BalasPadam
  8. Betul tu MF..
    Tp byk shell lock ron97
    X thu apa helah dorang..

    BalasPadam
Catat Ulasan

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !