Cara Hilangkan Kahak Bayi!

sumber: google images
Rimas jika lihat anak selesema dan batuk panjangkan.. tidur malam pun berbunyi... terdapat punca kenapa anak berkahak dan batuk berterusan:

1. Faktor Cuaca: cuaca yang jerebu, sejuk atau panas sangat menyebabkan batuk dan selesema berterusan.

2. Faktor Persekitaran: orang sekeliling yang ada batuk dan selesema, menyebabkan bayi dan kanak-kanak berisiko untuk dijangkiti dan sukar sembuh.. 

3. Faktor Pemakanan: beberapa jenis makanan yang menyebabkan selesema dan batuk bertambah buruk... :
sumber: google images

Petua dan Rawatan

1) Air kelapa
Minum air kelapa yang pure, yang tanpa gula. Nanti kahak keluar melalui hingus atau najis.

2) Madu
Guna madu asli.
Cara : 1sudu madu + 1biji limau nipis + air
Kalau baby, madu + air
Guna air zam-zam ( ada molekul penyembuhan ) atau air musoffa

3) Teknik tepuk @ percussion
teknik tepuk
sumber: google images

4) Gas nebulizer
Untuk cairkan kahak.
Kahak akan keluar melalui najis atau muntah

5) Rawatan makanan tambahan yang mengandungi Omega - ia membantu mencairkan kahak

6) 2 ulas bawang putih + minyak masak/minyak zaitun
Cara :
-bawang putih dibakar hingga lembut
-lenyekkan + cikit minyak masak
-lulur ke leher, dada, belakang baby

7) Daun kaduk + kapur + air
Cara :
- daun kaduk + kapur + air di ramas-ramas
- lulur ke dada, leher, belakang baby

8) Kunyit hidup
Cara:
- bakar kunyit hidup
- gesek pada lesung batu
- ambil air pada lesung dan sapu pada hidung dan dada baby

Thermal steam therapy - duduk dekat air humidifier beberapa minit atau letak muka over mangkuk air panas

** Jika bayi hidung tersumbat boleh ambil ibu kunyit, sapu di batang hidung sampai ke dahi secara menegak.
ELAKKAN BAGI UBAT BATUK DAN SELESEMA BAGI ANAK UMUR 2 TAHUN KE BAWAH KECUALI SETELAH USAHA DI ATAS DILAKUKAN, TAK BERHASIL... 

KITA USAHA DAN ALLAH YANG MAHA BERKEHENDAK UNTUK MENYEMBUHKANNYA... 

Berlangganan update artikel terbaru via email:

6 Responses to "Cara Hilangkan Kahak Bayi!"

  1. klu lin, selalu guna yang madu, steam dan garlic... lebih ke arah natural... =D

    BalasPadam
  2. noted maria, terima kasih di atas perkongsian ini...

    BalasPadam
  3. ANAK SY sekarang mmg tgk batuk berkahak kesian dia..mcm susah plak nak bernafas..

    BalasPadam
  4. CT penah tengok spupu sedut tapi x sure hingus o kahak.. hingus kot. memula mcm speechless tapi iyelah.. ibu kan.. buat apa saja untuk anak-anak.

    BalasPadam
  5. yang bawang putih tu saya biasa buat
    sejak aisyah kena pneumonia dulu
    memang dah tak bagi ubat batuk
    saya ikhtiar cara lain dulu

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel