GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Waktu-waktu Digalakkan Bersedekah!


 “Abu Hurairah menyatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda: Sedekah yang paling utama ialah anda bersedekah ketika anda sihat, rasa kedekut, masih mengharap untuk menjadi kaya dan takut miskin.” (Hadis riwayat Bukhari) 

Waktu yang digalakkan bersedekah ialah:

1. Ketika kita sihat
Ketika umur masih ada, kudrat masih kuat maka sedekah lah... sedekah harta, masa dan juga tenaga untuk sesuatu kebajikan.

2. Ketika rasa kedekut
Ketika duit banyak, memang akan datang perasaan sayangkan duit.. maka waktulah kita kena sedekah dan memberi. Orang yang kuat iman, akan mampu memberi lebih banyak jika waktu tu dia dapat banyak duit dari kebiasaannya.

3. Ketika mengharap untuk jadi kaya
Biasa buat bisnes memang harapan nak kaya kan.. nak miliki apa sahaja... maka, waktu itu waktu yang digalakkan untuk bersedekah. Kerana kekayaan itu adalah ujian dari Allah. 

4.  Ketika takut jadi miskin
Pabila kita berniaga, risiko yang pasti kita risaukan ialah kerugian dan kemiskinan. Jika kita rasa dengan memberi kita akan miskin, maka waktu itulah waktu yang sangat digalakkan untuk bersedekah.

Jika kita lihat, keempat-empat waktu ni, adalah waktu yang sukar untuk kita sedekah. Tapi sebenarnya, inilah bukti kesyukuran kita dengan kurniaan dan nikmat Allah.. iaitu melaksanakn sedekah dalam keadaan yang sungguh mencabar, waktu ini iman yang berperanan.. 

Sedekah itu ajaib,.. makin banyak kita memberi, makin banyak kita dapat... 

12Ulasan

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ