Hari Ulang Tahun Rubik Cube!

17
Hari merupakan hari ulang tahun yang ke-40 Rubik Cube... macam mana aku tahu??? Cuba la buka google, kan ada gambar rubik Cube... 

Cube Rubik adalah gabungan teka-teki 3-D dicipta pada tahun 1974 oleh Hungary dan profesor senibina ErnÅ‘ Rubik . Asalnya dipanggil Magic Cube, teka-teki yang telah dilesenkan oleh Rubik untuk dijual oleh Ideal Toy Corp pada tahun 1980 melalui perniagaan Jerman Tibor Laczi dan pengasas Tujuh Bandar Tom Kremer, dan memenangi Permainan Jerman yang anugerah khas tahun untuk Teka-teki Terbaik tahun itu. Pada Januari 2009, 350 juta kiub telah dijual di seluruh dunia menjadikannya permainan teka-teki paling laris di dunia. Ia secara meluas dianggap sebagai mainan terlaris di dunia. 
Dalam Rubik Cube klasik, setiap enam muka dilindungi oleh sembilan pelekat, setiap satu daripada enam warna solid (putih , merah , biru , oren , hijau, dan kuning; dalam kini dijual model, putih adalah bertentangan kuning, biru hijau yang bertentangan, dan oren adalah bertentangan merah, dan merah , putih dan biru disusun supaya dalam susunan arah jam). Satu mekanisme pangsi dalaman membolehkan setiap muka untuk menjadikan secara bebas , sekali gus mencampurkan warna. Untuk teka-teki yang perlu diselesaikan, setiap muka mesti dikembalikan kepada yang terdiri daripada satu warna . Teka-teki sama kini telah dihasilkan dengan pelbagai nombor sisi , dimensi, dan pelekat , tidak semua daripada mereka oleh Rubik.
Walaupun Cube Rubik mencapai kemuncaknya populariti arus perdana pada 1980-an , ia masih dikenali dan digunakan. Banyak speedcubers terus mengamalkannya dan teka-teki twisty lain dan bersaing untuk masa terpantas dalam pelbagai kategori. Sejak tahun 2003 , The World Cube Association, badan pentadbiran antarabangsa Rubik Cube , telah menganjurkan pertandingan dan memelihara rekod dunia secara rasmi. [Sumber: Wikipedia]
Hebatkan orang yang cipta puzzle ni... memang best juga layan rubik cube ni... teringin plak nak beli untuk Faiqah main.. boleh latih mindanya berfungsi dan sentiasa aktif berfikir. Puzzle ni, sesuai untuk semua peringkat umur kan... memang letih dan mencabar, tapi jika tahu cara dan teknik kejap saja boleh selesaikan ni... Bagus bagi anak-anak main, sebab untuk pastik otak nya sentiasa berhubung macam Rubik Cube juga.. 

Permainan yang simple, tapi ada kelebihannya... Rubik Cube ni pun tak mahal mana harganya kan.. memang boleh dimiliki... Teringin pula nak main balik puzzle simple ni... Puzzle ni juga bersaing hebat dengan Sudoku.. Tapi Sudoku, aku tak reti main... haha... pecah rahsia... tapi sebenarnya, puzzle macam ni, menjadikan otak kita sentiasa aktif berfikir... Tak kira umur, puzzle ni sesuai untuk semua.. 

Catat Ulasan

17 Ulasan
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ

  1. dulu rajin melayan benda ni... hua hua hua...

    BalasPadam
  2. ooo patutlah.. tengok ada rubic cube ^_^

    BalasPadam
  3. iman main xpernah2 dapat.last2 guna trick la apa lagi bru puas hati

    BalasPadam
  4. Last time cukup terror main cubic ni..tapi sekarang dah lupa..he..he

    BalasPadam
  5. saya dari kecik sampai besar tak reti nak main benda nie..macam complicated jer..hehehe..menabung libresse sini...

    Regards,
    -Strider-

    BalasPadam
  6. Hehehe anak2 Lya pon suka main benda nie ...

    BalasPadam
  7. Bnyk kali tak jadi dari jadi bila saya main hehee..

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ

Catat Ulasan