div id='header-inner'>

Cara Tenangkan Anak Mengamuk

Cara Tenangkan Anak Mengamuk
Sumber: fb

Cara Tenangkan Anak Tantrum

Jangan cuba tenangkan anak yang mengamuk dengan memujuk kerana ini akan menyebabkan mereka akan mengambil kesempatan dan perhatian dengan cara mengamuk... tapi biarkan mereka menangis seketika, agak dah reda baru pujuk dengan cara baik... 

Budak mengamuk memang cepat penat... biar je dia nangis kejap... nanti dah ok sikit baru pujuk dengan psikology skill... jangan marah pula ea.. nanti makin teruk pula... 

Tapi andai kata cara psikology tak berkesan, kita boleh gunakan cara rohani iaitu amalkan zikir. 

Redakan anak mengamuk dengan zikir

Antara zikir yang boleh tenangkan anak tantrum atau mengamuk ialah:
1. Zikir Ya Latiff
2. Zikir Bismillahillazi....
3. Selawat Nabi


MF pernah dianugerahkan anak yang kuat tantrum... Memang ini antara zikir MF selalu dengarkan dan zikirkan kat anak. 

Zikir Ya Latiff tu untuk lembutkan hati anak, dan juga hati kita sebagai ibu bapa dari naik marah. 

Zikir Bismillah tu, untuk elakkan dan redakana tantarum dia ... kot dia nampak sesuatu yang kita tak nampak. 

Selawat tu juga untuk tenangkan hati dia dan lembutkan hati anak. 

Zikir ni boleh diamalkan dan dipasangkan di rumah... biar je berulang-ulang alunan zikir ni di dalam rumah. 

Musim-musim PKP ni kan... Nak kena berkurung...Jadi, elok alunkan zikir mengingati Allah dan Nabi, supaya rumah kita tenang dan tak mudah mengamuk. 

Semoga bermanfaat.

#self reminder

Catat Komen

15 Ulasan

  1. Hihi manja lah tu .
    Tips menarik nie dear

    BalasPadam
  2. selalu jgk biarkan tp mak kita x bagi..
    ustaz pun ada kata..jgn biarkan nanti degil..
    allahualam

    BalasPadam
  3. bila tengok anak saudara mengamuk,kesian kat ibu dia...lagi dipujuk makin melarat amukkannya,..

    BalasPadam
  4. Wah.. zara blom ada bby tp insyallah bole amlkn nnti sbg psediaan dan bole laa zara kongsikn tips ni ngan kakak2 zara. Zara ramai ank2 buah yv masi kecik2. . Ragam oonm. Macam2. .heheh

    BalasPadam
  5. Memg sy buat mcm nih kalau anak mengamuk....letih nti dia senyaplah kan

    BalasPadam
  6. harap anak itu bukan oku autisme.,

    BalasPadam
  7. Bila anak ngamuk rasa nak marah aje tapi diam je biarkan dia sampai reda dia penat sendiri dia senyap kan. Tapi memang bising lah kan tambah jiran2 ingat anak kena dera ke ape

    BalasPadam
  8. tq tips zikir tu ,yag part biarkan tu,ibu ni tahan 10-15 minit je pastu sendiri yg bingit huhuuu

    BalasPadam
  9. tq share..sllu mcm tu lah. anak mengamuk biar je. tp kdg melarat..jadi hulk jgk kdg..hehe

    BalasPadam
  10. Ada masa Kdg2 hilang sabar juga, tp selalu niat dlm hati jgnlah marah kita ni menjadi luar kawalan. Dan ber zikir byk2

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)