GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Pertambahan Berat Badan Semasa Hamil

Risau berat badan bertambah secara mendadak ketika mengandung??? dan ada juga yang risau, berat tak naik-naik ketika mengandung. Kalau tanya doktor, ada doktor marah dan ada doktor kata ok aje bila naik berat banyak dalam tempoh yang tertentu... 

Untuk kandungan kali ni, berat aku konsisten aje naik... tak turun lagi.. tapi masa mengandungkan Faiqah dua kali alami penurunan mungkin dalam bulan puasa agaknya.. tapi penurunan berat badan di akhir kehamilan juga salah satu tanda hampir bersalin.. 

Jom tengok carta ni sebagai rujukan.. berat badan yang ideal dan pertambahan berat yang sepatutnya ketika mengandung... 


Carta di atas menunjukkan kebanyakan berat badan adalah dari penyimpanan nutrien termasuk lemak dan perkembangan otot iaitu sebanyak 4.5-5.5kg. Peningkatan cecair badan dan darah di dalam tubuh badan ibu hamil disebabkan oleh perkembangan bayi yang pesat di dalam kandungan. Pembesaran payudara bersiap sedia untuk penyusuan kepada bayi anda. Pembesaran rahim disebabkan perkembangan bayi yang semakin membesar iaitu lebih kurang 1kg dalam sepanjang kehamilan. Berat bayi secara purata adalah di antara 3-3.5kg. Oleh itu, jumlah peningkatan 11-16kg di sepanjang kehamilan  adalah dicadangkan untuk ibu hamil. Akan tetapi, tumpuan tidak seharusnya begitu banyak kepada berapa banyak berat badan bertambah semasa mengandung, tetapi anda harus menjaga pemakanan anda yang sihat sepanjang kehamilan.

Trimester pertama:
Dalam tempoh 3 bulan pertama, berat badan ibu hamil akan meningkat lebih kurang 1.6kg. 
Trimester kedua:

Dalam tempoh 3 bulan yang akan datang, jumlah kenaikan berat badan untuk kebanyakan ibu hamil lebih kurang 5.5-6.4kg. Di mana kenaikan berat badan sebanyak 0.5kg seminggu.

Trimester ketiga:
Dalam tempoh 3 bulan terakhir, kebanyakan wanita menaik berat badan lebih kurang 5kg.

Nota: 
Ini adalah angka purata bagi majority wanita sebagai panduan dan bukan mengantikan nasihat daripada doktor anda. Jika corak pertambahan berat badan anda berbeza, ini tidak bermakna kenaikan berat badan anda abnormal.

Tumpuan tidak seharusnya begitu banyak kepada berapa banyak berat badan bertambah semasa mengandung, tetapi anda harus menjaga pemakanan anda yang sihat sepanjang kehamilan.

Sumber: baby-ibu.com

Lepas ni tak yah risau lagi jika naik banyak atau sikit... yang penting kenaikan tu bukan disebabkan penyakit lain seperti diabetes... cuma aku pernah terbaca.. jika kenaikan melebihi 12kg sepanjang kehamilan agak susah nak dapat berat ideal kecuali breastfeeding... tapi jika kurang 12kg, memang mudah nak dapatkan berat asal sebelum mengandung... 

Breastfeeding adalah langkah paling berkesan untuk dapatkan berat asal kembali selepas bersalin... tapi ada juga yang BF tapi tak berjaya dapat berat asal.. ada masalah sikit disitu sebenarnya... iaitu ada masalah metabolisme yang rendah.. nanti aku kongsikan cara nak tingkatkan metabolisme badan secara semula jadi tanpa bantuan ubat atau pil kurus... 

8Ulasan

  1. nice info akk..mmg ssh nak dapatkan berat bdn asal masa first baby dlu tambah plak x BF my baby...pasrah aje la

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yg 2nd ni cuba utk bf.. Insha Allah blh dpt brt asal...

      Padam
  2. time sy peknen ritu, berat badan makin menurun start dr 1st trimester sampai bersalin....

    BalasPadam
  3. oleh itu kena la bf nanti.hihi
    thanks share sis

    BalasPadam
  4. Yup.. Bf ea.. Byk mnfaatnya... Sama2.. :-)

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ