GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

5 Lokasi Terbaik Bawa Anak Bercuti Di Hujung Minggu

Hujung minggu datang lagi dan anda masih kebuntuan mencari tempat menarik untuk dikunjungi bersama keluarga? Jangan pergi jauh-jauh kerana semuanya ada dalam negeri. Selain masa yang singkat, tempat-tempat ini juga menarik untuk menghabiskan masa bersama keluarga, dimana semua pasti akan gembira. 


KIDZANIA, KUALA LUMPUR
Ia terletak di Mutiara Damansara, Petaling Jaya yang berdekatan dengan Ikea. Biasanya, tempat letak kereta dekat kidzania ni sentiasa penuh tetapi anda boleh saja meletakkan kereta anda di Ikea. Membawa anak-anak mengunjungi Kidzania ini pasti meninggalkan seribu pengalaman buat mereka. Mana tidaknya, Kidzania merupakan pusat hiburan yang berbentuk pembelajaran interaktif dan pengalaman bekerja untuk anak-anak. Jika sebelum ini mereka hanya tahu status pekerjaan ibu bapa, kali ini mereka akan diberi peluang untuk melakukan pekerjaan itu sendiri. Dari situ, anda boleh tahu minat anak-anak.


LEGOLAND, JOHOR
Legoland yang baru dibuka pada penghujung tahun lepas ini merupakan sebuah taman tema yang bertemakan lego. Untuk pengetahuan anda, setakat ini terdapat lima buah Legoland di dunia iaitu Denmark, United Kingdom, Jerman dan dua lokasi di Amerika Syarikat. Menariknya, Malaysia negara pertama di Asia yang buka cawangannya. Di sini juga terdapat lebih dari 40 permainan yang disajikan pada pengunjung. Jika anak anda 'gila' permainan lego, lokasi ini sesuai buatnya dan percayalah anak anda mungkin tidak mahu pulang!



ZOO TAIPING, PERAK
Sesekali bawa anak mendekatkan diri dengan habitat-habitat dan alam sekitar tidak ada salahnya. Selagi masih ada banyak binatang yang belum pupus, eloklah anda bawa anak-anak mengenali binatang yang terdapat di Zoo Taiping yang tidak jauh dari lokasi Bukit Larut ini. Jika anda terlewat sampai ke zoo, anda sekeluarga masih boleh menikmati keindahan alam semulajadi dan habitat yang aktif pada waktu malam. Bukan senang hendak melihat binatang-binatang ini keluar pada waktu malam dengan menggunakan lampu khas seakan cahaya bulan.



PUSAT SAINS NEGARA, KUALA LUMPUR
Terletak di Bukit Kiara, Pusat Sains Negara (PSN) merupakan sebuah muzium yang bertemakan sains dan teknologi. Beroperasi pada hari Sabtu hingga Khamis, kunjungan anda ke sini bukan sekadar melihat ilmu-ilmu sains tetapi membantu anak anda yang mempunyai minat yang tinggi terhadap bidang sains dan teknologi. Selain terdapat galeri dan pameran, terdapat juga taman pendidikan sains untuk anda rasai. Antara aktiviti yang boleh anda terokai adalah Alam Mesin Pintar, Science Wonderland, Eureka, Teater 3D, Sudut Islam dan Sains serta banyak lagi.



TAMAN BOTANI SHAH ALAM, SELANGOR
Bagi anda yang mempunyai anak yang lasak dan mahukan mereka meneruskan minat di dalam aktiviti lasak, jangan lupa bawa mereka ke Taman Botani Shah Alam. Selain dapat melihat taman haiwan, taman iklim empat musim, taman buah-buahan dan banyak lagi, anda boleh membawa anak anda merasai aktiviti perkhemahan. Tempat ini membolehkan anda berkumpul bersama dan terdapat ada kemudahan untuk bersolat. Selain berkhemah, terdapat aktiviti Skytrek, Flyfishing dan berbasikal.


Tak semua tempat kat atas tu pernah kami pergi... beberapa je yang dekat sekitar KL yang pergi.. Kidzania pun tak sempat pergi lagi.. tunggu umur yg sesuai la baru bawa Faiqah ke situ.. Memang sesuai bawa anak2 pergi tempat2 macam ni, sebab diorg boleh belajar sesuatu dari pemerhatian mereka sendiri... Belajar sambil berseronok... Jom bercuti... 

3Ulasan

  1. zoo taiping rasanya menjadi pilihan hana.. hehe
    eh pilihan maknya suatu hari nanti
    suka ngan haiwan sebenar.. harap anak2 xbangkang.. hahaha

    BalasPadam
  2. Legoland hari tu pergi.. best cuma cuaca terlalu panas & agak mahal juga...

    BalasPadam
  3. cuti-cuti malaysia juga yang terbaik.. tak payah pergi luar negara.. banyak tempat menarik di malaysia untuk dilawati..

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ