GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Poligami Tak Semudah Yang Disangka

Semalam siapa yang tonton Cerekarama TV3, tahu lah kan... Tajuk "Sarah & Hajar". Dari tajuk aku dah boleh agak cerita ni berkisar tentang poligami sebab kedua-dua nama tu, adalah nama kepada isteri Nabi Ibrahim.. mesti ada kaitan ni... Tekaan ku tepat sekali... memang berkisar pasal poligami.. ok.. sinopsis nya sikit ya..
poligami
Sumber: google images

Kisah Hajar yang sakit kanser tahap 4, dan Sarah merupakan doktor yang merawatnya. Sarah sudah berkahwin, namun selalu berlaku konflik dengan suaminya gara-gara sikapnya yang dominan dalam semua perkara... Tapi setelah Sarah faham dan tahu salahnya, diorg berbaik kembali, dan dia berkongsi kisah Hajar pada suaminya..

Suatu hari, Sarah bawa suaminya berjumpa dengan Hajar di hospital. Rupa-rupanya, Hajar ialah first love suaminya... kerana suaminya beriya nak tolong pulihkan semangat hidup Hajar, Sarah rela dimadukan dengan memberi izin suaminya berkahwin dengan Hajar dan tinggal sebumbung dengannya. 

Konflik mula berlaku, sehari ke sehari Hajar dan suaminya semakin akrab dan romantik di depan Sarah. dan ini menimbulkan cemburu pada Sarah. Tambahan pula Hajar lain dari Sarah... Hajar boleh berkomunikasi dan berkongsi apa sahaja dengan suaminya. 

Ok.. dah la tu kan... siapa tengok tahu la endingnye macam mana kan.. cuma apa yang aku nak share kat sini.. poligami tak semudah yang disangka... Ramai yang pilih poligami sebab nak ikut sunnah Nabi s.a.w.. tapi baru-baru ni aku dengar ceramah di Halaqah TV9, sebenarnya isteri pertama Nabi s.a.w, iaitu Khadijah binti Khuwailid tak pernah dimadukan. Nabi s.a.w bernikah lain selepas kewafatan Saidatina Khadijah. 

Dan dari sirah yang aku belajar, Nabi s.a.w, tidak pernah biarkan isteri-isterinya tinggal sebumbung. Rumah setiap isterinya adalah asing-asing sebab, Nabi s.a.w tahu wanita memang ada sifat cemburu. jadi cemburu tu biasa... memang sifat semulajadi wanita kan... jadi dalam drama semalam tu, kesilapan pada Sarah yang membenarkan Hajar sebumbung dengannya.. Akhirnya dia yang merana kan.. 

Banyak pengajaran dalam drama semalam.. antaranya: 
  1. Suami isteri kena bertolak ansur. Contohnya, suami Sarah banyak mengalah dengannya sebab nak jaga hati Sarah.
  2. Hargai pasangan. Sarah kurang hargai suaminya dan sifat mengalah suaminya buatkan dia makin ego dan lebih bersifat penguasa.
  3. Sesekali meraikan hobi pasangan. Sarah tidak pernah meraikan hobi suaminya yang suka mengembara bersama rakan-rakannya.
  4. Buang ego dan jangan ada sifat dominan. Sarah sepatutnya buang sifat ego dan dominannya..kena tolak ansur dan berlemah lembut.
  5. Komunikasi antara pasangan. Disebabkan kesibukan Sarah, kurangnya komunikasi dia dengan suaminya...
Kesemua kekurangan Sarah, diisi oleh Hajar yang hadir dalam rumahtangga mereka... itu yang menyebabkan konflik berlaku dengan teruk... 

Apa-apa pun, 3 watak utama tu ada salah silapnya.. manusia biasa kan.. Namun, pengajarannya untuk kita yang menonton.. Justeru, hargailah pasangan kita seadanya... Buangkan ego dan berlemah-lembutlah... Poligami tak semudah yang disangka...

Firman Allah yang bermaksud: 
“Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yatim (bila mana kamu mengahwininya), maka kahwinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi: dua, tiga, atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka (kahwinilah) seorang saja,atau budak-budak yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya.” (Surah An-Nisa’:3)

P/s: tak berani nak cakap lebih-lebih la kan... sebab kita tak tahu masa depan kita camne nanti...

7Ulasan

  1. bab2 poligami ni mmg sensitif skit kan...tapi harapya suami yg berpoligami ni kenalah tau berlaku adil..itu rasanya yg plg penting...nak jaga dua hati bukannya senang kan...:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul.. Bab adil dr segi nfkah zahir mmg sng..tpi bab emosi dan kasih syg mmg ssh nk adil..

      Padam
  2. ohhh tak pernah pula tahu adanya cerita ini cikgu

    BalasPadam
  3. Suami klu x betul2 & x berlaku adil dlm poligami ni silap2 lebih mudah ke neraka dari ke syurga.. wallahualam...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jgn kata poligami... Monogami pun dh boleh bwa ke neraka klu x cukup smpurna sbg suami...

      Padam
  4. saya tgk.
    betul bagi ketiga tiganya ada salah masing masing
    pengajarannya pikir dulusebelum buatsesuatu
    jangan asyik bagi alasan ikut sunnah Nabi

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ