div id='header-inner'>

Kuih Raya: Yang Lama tetap Ada Kelebihan

Kuih raya tradisional yang popular kat kampung aku suamtu masa dulu sebelum munculnya kuih2 moden...

Kuih Putu Kacang
Sedap kuih ni... Walaupun nampak simple kan...bahan utamanya kacang hijau.. Mak aku tak buat tapi biasa tempah kat jiran... 

Kuih Bakar
Ada org panggil kuih bangkit.. Kuih ni sedap tambah2 zaman dulu bakar guna sabut nyiur (kelapa)... Rangup dan wangi... 

Kuih Bahulu
Suka tolong mak buat... Cuti sekolah mesti ajak mak buat.. Aku tukang pukul telur dan gula... Pukul guna tangan guna alat pemukul spring je... Pukul sampai kembang... Memang lenguh tangan... Bakar guna dapur kayu dan sabut kelapa... Walaupun penat.. Tapi puas hati dan sedap... 

Kuih siput
Malam2 biasa buat kuih ni.. Gentel je.. Senang.. Tapi kuih ni habis dulu... Kadang2 tak sempat raya pun.. Hehe

Kuih rotan
Buah rotan ni.. Sedap.. Sama mcam kuih siput cepat je habis... Sambil tengok tv kdg2 habis sebalang.. 

Kuih peneram
Ni kuih feveret aku... Sedap.. Mesti suruh mak buat bila nak raya... Tapi agak leceh nak buat bancuhan dia.. Salah sukatan tak menjadi.. 

Kuih Ros
Haaa.. Ni pun feveret aku juga.. Sedap sebab ranggup.. Tetap suka yang mak buat... Dan dulu suka tolong mak buat... 

Itulah antara kuih tradisional yg aku suka... Resepi ibunda tercinta...tetap dikenang hingga akhir hayat... Walaupun jauh di mata kan.. Rindu kenangan buat kuih dgn mak kan..mak turunkan ilmu buat kuih2 ni.. Aku je tak sempat nak buat.. Insha Allah masih ingat dan akan buat insha Allah...supaya tak ketinggalan zaman... 


Sumber gambr: google images

Catat Komen

6 Ulasan

  1. yg lama lg sedap terutama putu kacang n kuih bangkit tu,,, yg lain kalau keras xmo,,,hahah,,akak suka yg gebu2 jew

    BalasPadam
  2. semua akk suke .. dan raya memang kena ada salah satu terutama kuih siput tuu ;)

    BalasPadam
  3. woahhh! sumer sodap! sodap! aarghhhhhh....

    BalasPadam
  4. kuih siput tu adalah kuih favourite kakak dari kecik sampailah ke besar panjang ni ha...he h ehe....

    BalasPadam
  5. kuih putu kacang and kuih bakar tu kita orang selalu tempah kat satu makcik kat kampung..tapi sekarang dia dah tak sihat, so dah takda lagi kuih tu...

    BalasPadam
  6. kuih tradisional yang dibuat ikut cara lama paling sedap.. teringat bahulu arwah opah yang dibuat menggunakan dapur kayu..

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)