div id='header-inner'>

Tips Hilangkan Mengantuk

Salam Jumaat...

Moga ceria2 selalu. jangan lemau ea.. hehe... Lemau, lesu, lemah letih dan akhirnya menyebabkan kita mengantuk.. AKu pun gtu, kalau badan penat, rasa nak tidur je.. aku nak kongsi beberapa tips utk hilangkan mengantuk cara aku... Ok, sekali lagi aku ulang, cara aku... maksudnya antara cara yg aku pernah buat utk hilangkan mengantuk.. 

1. Minum air kosong, sebab punca kita mengantuk adalah kerana kekurang oksigen dalam otak, so, minum air kosong byk2...

2. Makan biskut... Mengunyah boleh hilangkan mengantuk

3. Minum kopi... Ni biasa dah org buatkan.. tapi jangan amalkan nescafe, kopi asli xpe,.. 

4. Jangan duduk, kalau dalam kelas aku tak dduk, bangun jalan tgk bebudak buat keje... 

5. Mandi.. ni kat rumah boleh la buat kan..

6. Basuh muka... 

7. lap muka dan mata dengan tisu basah... kalau waktu aku belajar dulu, basahkan tisu dengan air masak, dan lap je kwasan mata.. biasa ngtuk sgt waktu subjek sejarah dan bahasa Inggeris.. hehe

8. Kalau semua teknik di atas, maka, aku cari bantal dan tido.. hehe.. tu maksudnya aku tak cukup tido dan perlukan tido... hehe.. 

Tips tambahan: 
Baca doa dan ta'awuz... sebab syaitan la suka hasut supaya kita mengantuk dalam membuat sst kebaikan da pahala... Doa ni aku dapat dari page Diari hati di FB.. boleh kita amalkan bersama.. 


Selamat beramal... Biasalah kan.. hari Jumaat, mmg kdg2 kita mudah mengantuk.. sebab pertama sbb pikir esok cuti.. hehe.. dan kedua, syaitan tak suka kita buat pahala banyak2 hari Jumaat kan byk pahala dan barakah.. kena lawan gak mengantuk... Kalau kat sekolah, aku akan cari Kopi DCL la utk hilangkan mengantuk.. badan pun cergas lepas minum tu.. tapi yg penting, tak banyak kafein...

Catat Komen

1 Ulasan

  1. sy kalau mengantuk kt ofis selalu minum air kosong gn makan gula2..gula2 tuh wajib ada...huhu kencing manis lama2..:P

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)