div id='header-inner'>

3 Sikap Buruk Pada Suami, Baik Pada Isteri

Salam semua... Hari ni, hari lepaking sedunia.. hehe.. aku melepakkan diri di rumah bersama puteri Faiqah, yang sedang landing melayan upin ipin... 


Aku sedang menaip laporan taklimat yang aku g baru2 ni, tetiba teringat plak satu ilmu yg baru pasal suami isteri dan rumah tangga... Ilmu ni, aku kutip dari video ceramah Ustaz Kazim Elias al-Hafiz, pengetua Pusat Pendidikan al-Barakah. 

Dah lama, aku dengar ceramah ni, tapi bila aku nak cari balik dah lupa plak tajuknya.. tapi isi penting aku ingat lagi.. Iaitu, 3 sifat yg jika sifat ni ada pada suami, akan mendatangkan keburukan dan jika tiga sifat ni ada pada isteri akan mendatangkan kebaikan... haa.. nak tahu tak sifat apa???.. ok, smbung baca...

1. Sombong 
Isteri sombong bagus sangat... Terpelihara rumahtangga dari fitnah... Tapi kalau suami sombong dengan jiran tetangga memang bermasalah... Suami tak boleh sombong sangat..kecuali kalau perempuan lain nak menggoda la kan.. Yang tu suami atau isteri memang patut sombong. Tapi kalau isteri...dengan lelaki memang kena sombong... Suami kalau sombong dengan lelaki atau jiran lain memang masalah...  Buruk dan menyusahkan diri sendiri juga nanti..

2. Kedekut
Sifat kedekut ni, buruk snagat kalau de pada lelaki, Suami2 jgn kedekut sgt, Bagi duit belanja kat isteri RM50 je sebulan... hmm... kalau gtu gayanye, makan sardin je lah.. tapi sardin tin pun mahal dah skrg... so, makan telur je lah.. hehe.. Tapi kalau sifat kedekut ada pada isteri, bagus,,, selamat lah suami.. Nak beli apa2 pun kedekut sikit, jimat duit poket suami dia.. hehe... tapi jarang la nak dapat perempuan macam ni...

3. Penakut
Sifat ni, mmg tersangat buruk kalau de pada suami, suami sebg pelindung kena berani bukan penakut... Nak g bilik air tengah2 malam pun kejut bini.. buruk kan... hikhikhik... Tapi isteri penakut, bagus untuk suami.. Suami rasa selamat.. sebabnya, isteri dia tak kan bebas keluar ke sana ke mari... Aku pun jenis penakut.. Nak ke mana-mana mesti ditemani suami.. Itukan juga dituntut oleh Islam.. Wanita kalau nk kuar rumah wajib ditemani mahramnya.. So, wanita belajar jadi penakut sikit, jangan berani sgt.. 

Memang best info ni.. betui juga kan... sifat yg sama, tapi ada positif dan negatif jika diletakkan pada isteri dan suami... Renung2kan dan selamat beramal... 



P/s: ok lah nak smbung buat kerja... see u next entry... (^_^)

Catat Komen

8 Ulasan

  1. nice entry kak...hope la x dpt suami yg ada 3 kriteria tu..hikhik..:D

    BalasPadam
  2. great info.. nanti wat pula entry ttg apa yg baik pada suami tak baik pada ister.. spt cemburu dsb...
    siti admire penulisan maria.
    neskopi.com

    BalasPadam
  3. betul la kan..hehehe.. tp kalau yang 1 tu, ada sikit kat en.tunang sy..tp sy xde pun camtu kat dia..adehh, susah giler nak pujuk dia..kalah sy ni ha..kita ni pun xde nak merajuk2..

    BalasPadam
  4. @Yuni Aisyahaminn.. tapi Allah tentukan jodoh kita tu terbaik utk kita.. hehe.. :)

    BalasPadam
  5. @Khadijah Firdausinsha Allah akan dikongsikan nanti.. tapi nak kena cari gali ilmu dulu... :)

    BalasPadam
  6. @Mimie Najibbertunang mmg dik.. kuat cemburu.. dh dapat nnt, dh kurg dh... hihi... xpe.. layankan aje.. tu tnda dia syg tu... :)

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)