div id='header-inner'>

Permainan yang Pernah Ku Main Dulu-dulu

Selamat pagi...


tertiba rasa nak menggamit memori silam la plak... sekrang ni, asal boring aku main game je smbil baring2 dgn Faiqah kan... Faiqah layan Upin Ipin, aku layan game... Tu yang aku tertiba ingat bestnya permainan zaman kanak2 aku dulu... Rasa macam nak je Faiqah lalui apa yg aku dan suami pernah main dulu... Antara permainan yg aku pernah main.

1. Galah Panjang

Best main permainan ni, biasa aku main dengan kengkawan kat sekolah.. Kat laluan koridor sekolah tu ada tiang2, tiang2 tu lah jadi galahnya... memang seronok.. menghalang dan mengelak dari disentuh.. permainan ni juga, kena pikir dan startegi utk lepas dari penghalang kwan kita tu... 

2. Konda kondi
Kat kampung aku, panggil main patuk ayam... memang best main ni.. sebab sapa dapat ketuk kayu kuat dan jauh jatuhnya, kumpulan tu yg menang... kalau kumpulan lawan dapat smbut kayu kecil tu, habis lah... kalahla jawabnya... 

3. Tenteng

Aku panggil, main jengket... yang selalu aku main macam kat dalam gambar di atas tu, ada 7 petak saja... memang best... berlawan smpai habis semua petak tu sebab nak buat rumah masing2... lenguh gak kaki... Tapi bagus main tenteng utk kesihatan... keluar peluh

4. Batu seremban

Aku panggil batu selambut... kan lepas kita baling ke atas, kena sambut, tak smbut jatuh dan kalah la... hilang giliran nak jalan... Biasa mmg main pakai batu kutip2 depan halaman rumah je.. skrg masih de lagi permainan ni, tapi jarang org main.. Aku biasa main batu 7, batu 5 pun main juga... Permainan ni aku akan ajar Faiqah main nanti.. insha Allah... 

5. Congkak

Dulu, aku main congkak kat tanah je... Korek lubang kat tanah, dan main guna biji getah atau guli... Lawan sampai tak larat nak main... Dan aku juga pernah main congkak, lubang congkak buat sendiri dengan kertas, aku buat bakul kertas guna surat kabar dan aku cntum2 macam lubang congkak... maklumlah nak beli congkak kayu, mana la ada duit masa tu... tapi seronok main, kadnag2 mak aku pun tumpang main... hehe... 

6. Guli

Main guli, biasa aku main dengan kengkawan sekampung lelaki... Main tuju sebiji2 smpai kalah mati atau main secara kumpulan.. Buh guli dalam bulatan yg dilukis atas tanah, dan pakat tuju ramai,guli yg keluar dari bulatan tu, kira dapat kat dia la.. 

7. Layang-layang dan wau

Biasa lepas org menuai, cuaca berangin dan panas elok je.. waktu ni lah petang2 turun ke bendang, main layang2 dan wau.. biasa aku buat sendiri je.. guna surat khabar, susu getah atau gam, nak kuat guna susu getah, dan juga kulit batang rumbia... semua buat sendiri, pastu beli benang jahit kain tu je, tali rafia buat teraju layang2.. Kalau wau plak aku buat pkai buluh, wau yg aku reti buat, wau bulan je la... yang lain2 tak reti sngt... tapi buat kecik2 je.. abg aku terer buat yg besar... seronok tgk hasil wau yg dibuat naik tinggi.. :)

8. Gasing

Waktu tengah hari, lepas makan tengah hari, budak2 kan mana reti nak tidur siang, aku macam tu gak... tengah hari, wktu pnas, dok kat bawah rumah (rumah kt kg msih rumah papan smpai skrg), pastu buat gasing lepas tu main gasing dengan kengkawan tak pun lawan dgn abg aku je.. Kami buat gasing sendiri, guna pokok jambu batu, tarah kayu dan pasang paku sendiri... Tali pula, pintal kain batik yg lelama tu... Kenapa guna kayu jambu, sebab susah nak pecah dan berat.. lagi berat, lagi lama dia berpusing...

9. Baling selipar dan baling tin

halaman rumah luas, mmg syok main ni.. lpas baling dan kna trus kna lari dan selamatkn diri... pastu kwn2 yg lain kna tlg bina blik tin/selipar tu tadi... penat tp syoook... :)

10. Main sorok-sorok
main ni waktu lepas asar, tapi dekat nk senja mak x bg main dh... sebab kang x jmpe terus lak... 

kalau nak ingat balik, mmg best permainan dulu, sebab mmg main dan senaman sekali.. pastu byk permainan kna berpasukan... dapat ppuk semngt setiakawan.. best jadi ank kampung... sebab tu lh.. dok bndr pun kmi cari kg juga utk mnyewa... dah mmg namanya anak kmpung.... 

sumber gambar: google image 





nota ungu: budak sekarang dah tak tahu permainan zaman knak2 dulu2... yg tahu computer games dan brick games, psp, ps2... ada yg mncbr minda tapi, byk yg tak ada faedah apa2 pun... buatkn diorg leka lagi adalah...
 insha Allah, aku akn ajar ank2 kami dgn pmainan tradisional... biar dia jadi ank kg... 

Catat Komen

8 Ulasan

  1. Haha,,tau takpe,,dak2 abd21 trlbey maju smpai lupe warisan,huhu..

    BalasPadam
  2. teringat masa kecik2 dulu.. hehe.. saya suka main batu serembat&congkak.. anak2 zaman sekarang mana tahu main permainan tradisional macam kita dulu.. yang diaorang tahu main computer game&PS.. :D

    BalasPadam
  3. mengimbas waktu zaman kanak2...sungguh nostalgia...skrg nie tnya adik yg umo 9 thn apa yg dia main satu pun xtau...yg dia men game je...kecian..huhu

    BalasPadam
  4. 2 yang atas saya tak reti.. yang lain main juga.. sampaikan ke gasing tu pun layan..hehehe

    BalasPadam
  5. @Kay Sablihantak tahu dah permaianan tradisional dulu2...

    BalasPadam
  6. @Mizz Aiza best kan main batu serembn.. mmg betul rasa nak lawan..

    BalasPadam
  7. @Yuni Aisyah tu la.. bgus sstgh dlm upin ipin perkenalkan balik permainan gini... :)

    BalasPadam
  8. @Mimie Najib owh... yg atas tu mai toi org kg sy panggil.. syok main... hihi...

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)