Ticker

6/recent/ticker-posts

Sembuhkan Penyakit dengan Terapi Rohani

Asal sakit makan ubat, asal sakit makan ubat.. ea betul... cuma perlu dibetulkan..ubat bukan penyebab sst sakit tu sembuh, ubat hnya ikhtiar sahaja.. Ustaz aku pernah bagitau, boleh jatuh syirik kecil jika kita kata macam ni:


A: Dah lega demam???
B: Dah lega dah, makan ubat dah semalam.

Ustaz cakap sebab, kita rasakan ubat yang sembuhkan kita, bukan Allah.. sepatutnya kena cakap, Alhamdulillah, dengan izin Allah sembuh dgn ikhtiar mkn ubat smlm... mmg agak pnjng kan nak jawab, macam skema je, tapi... itulah bezanya.. so, hati2.. 

Sebenarnya, Allah bagi sakit utk kita lebih dkat dngn-Nya.. maka, caranya gunakan terapi rohani disamping makan ubat dan sbgnya.. Zikir dan banyakkan amalan sunat yang lain salah satu cara... Cara yg aku gunakan untuk suami dan anakku ialah terapi zikir dan qasidah.. perdengarkan qasidah dan zikir utk terapi jiwa dan rohani.. Bila dengar zikir, secara automatik, hati kita turut mengikut zikir dan qasidah... In ShaaAllah, terapi Zikir berkesan sebagai salah satu ikhtiar penyembuhan.. 


Qasidah yang boleh diamalkan ketika sakit ialah qasidah burdah... Jom dengar dan amalkan.. Bila hati dekat dengan Allah, syaitan juga sukar menghasut ketika sakit... selebihnya doa dan tawakallah pada Allah, moga disihatkan segala anggota dan tubuh badan... 

Catat Komen

4 Ulasan

  1. itulah kak, tak payah ckp org lain la an.. sy ni hah.. kalau pening sedikit cari ubat, kalau demam mengeluh tak tentu pasal... begitu jahil diri sy ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. ubat ttp kna cari sbb tu ikhtiar kita... Mengeluh org sakit dikira pahala zikir oleh Allah... Cuma jgn mngeluh penyesalan dh ler.. Lau mngeluh mengaduh tu xpe...

      Padam
  2. Wajar mengucapkan alhamdulillah bila kita pulih dari sakit...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah..tu kn pujian... Kita puji dan terima kasih sbb Allah pulihkan kita smula... X perlu nk kata ubat apa N apa...

      Padam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^