div id='header-inner'>

Duit Raya: Alahai Kedekutnye,,,

salam raya keempat.. aku masih di rumah.. nak berjalan beraya xde mood sangat sebabnya, asal petang je hujan kat Johor ni/.. musim dah tak menentu. nak masuk musim tengkujuh dah.. 

Semalam, dok sesaja, mengira duit raya Faiqah.. biasalah.. bila nak raya terpikir duit raya.. bank2 di Malaysia ni pun menyediakan perkhidmatan tukar duit raya sebelum raya lagi.. pernah ku pergi ke bank, duit di ATM pun boleh habis angkara cuti raya... dasyat kan..

Fenomena duit raya ni, jadi adat kan kat Malaysia.. Lau g beraya tapi tak hulur smpul duit raya, mesti org cakap.. "ishh,,kedekutnye tuan umah ni".. 

zaman dulu, duit raya dengan duit syiling je.. dapat 20sen kira banyak dah la tu.. dapat seringgit.. huh.. bertuah dah tu.. rasa kaya yang amat dah.. tapi zman sekarang.. bagi seringgit.. huhu.. kedekut betullah.. paling kurang zaman sekarang 2 ringgit.. paling sederhana RM5 la.. 

aku tak tahu la zaman 2020 nanti kan.. agak2 paling kurang duit raya ni RM10 kot.. seringgit dan lima ringgit dah tak pandang dah...

sebenarnya,, duit raya ni adalah sedekah sebenarnya.. sebab tu budak2 je yang dapat lau dah keje, dah kahwin, xde la nak merasa lagi duit raya ni.. so.. berapa pun nilainya tak kisah.. yang pasti hati mau IKHLAS...

P/S: dalam hidupku tak pernah merasa terputus duit raya... lepas kahwin anak aku plak smbung kutip duit raya... so.. mmg setiap tahun dan setiap kali raya memang mengira duit raya... :-)

Catat Komen

1 Ulasan

  1. btul2... klu budak besar2 cket dpt la rm10 dlu.. tp skang owg bg rm50.. haih untunglah~

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)