Recents in Beach

Bayi demam... Apa nak buat???

Ibu mmg risaukan lau bayi demam.. smpai tak tido malam.. nak makan pun kadang2 risau dan tak lalu nk makan kan.. mcm tu gak yg ku hadapi baru2 ni.. badan Faiqah sdikit pnas tapi alhamdulillah dgn ilmu dan pengalaman yg ada, sumenya aku aplikasikan..

Langkah awal lau bayi demam:
=> Buka baju, biar tinggal pampers je atau pakaikan cloth diapers je..
=> Basahkan tuala, dan lapkan seluruh badan bayi dgn tuala tersebut..
* Buat berulang2 kali dismping tu, bagi susu banyak2 dan kerapkan penyusuan.
* Bagi bayi yg dh mula makan, boleh bagi air masak banyak2, sbb makin kerap dia minum, makin banyak    dia buang dan makin surut demam sbb panas dibuang melalui air kencing.

Petua orang2 lama cara nak redakan demam. Petua ni juga boleh diaplikasi bagi orang dewasa:
+ Ramas asam jawa, dan jelum kepala dan badan dgn air asam jawa.
+ Air ramasan daun bunga raya, amik daun bunga raya muda, sbb daun yg muda byk lendir, ramas smp berlendir, dan sapukn dikepala..
+ bykkn minum air bila demam.. 

Akhir sekali, pergi la jumpe doktor jika demam masih berlarutan.. petua2 tu hnya rawatan kecemasan je, utk meredakn demam.. jika x lega juga, kna g jumpe doktor lah ea.. 

itulah yg sy buat bila faiqah demam.. alhamdulillah.. pg dia demam.. petang tu dh kebah dah... yg pnting, wpun dia dmm, dia ttp aktif, tu buatkn demam dia cepat reda.. sbb peluh keluar dgn cepat.. mungkin juga keajaiban susu ibu kan. antibodi jadi kuat utk menentang penyakit... 

blh la, sapa2 nk cuba petua2 diatas... selamat beramal...:)

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. Comeinyee , sian dmam plak :( cpt sembuh k baby faiqah :))

    BalasPadam
  2. moga cepat sembut ea baby faiqah :)

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^