Salam petang semua..

Ni entry ke-3 aku utk hari ni..Kisah pinggan mangkuk, periuk belanga yang haram... Ni lah ilmu yg aku nk kongsi dgn semua.. Baru2 ni tengok Ejen Halal, satu rancangan di TV al-Hijrah.. Secara x lagsung tgk kt umah kak ipar aku.. kisah pinggan mangkuk yg halal.. 

Huh, x penah dipikirkan pun pasal ni.. rupa2nya, terdapat pinggan mangkuk yg halal dan haram. Pinggan mangkuk seramik, buatan cina kebanyakannya diperbuat daripada tulang haiwan termasuklah tulang khinzir (babi).. Ciri-ciri utama nk kenal pasti seramik yg diperbuat dri tulang, seramiknya halus licin dan berkilat.. 

Kalau pinggan mangku buatan plastik dan melamin pula bahaya utk kesihatan sbb mengandungi kandungan plumbum yg tinggi... Kesan jangka masa panjang plumbum adalah kanser. Plumbum ni keluar masa kita gunakan pinggan mangkuk ni panas2, sama ada ceduk air ke, buh nasi panas ke... so, bila panas, plumbum tu keluar dan menyerap ke dalam makanan kita.. so, hati2 bila guna barangan plastik..

Untuk langkah selamat, guna pinggan mangkuk kaca atau aluminium.. Kaca dan aluminium mmg dijamin selamat.. Kaca mmg risiko pecah, tapi aluminium cnfirm selamat.. so, lepas ni, kita jadi mcm kat kedai mamak, guna pinggan dan cawan aluminium... 

kat bwah ni ada info pasal fatwa kebangsaan pnggunaan pinggan dr tulng.. dan pasal plumbum..yg aku screen captured :





Semoga perkongsian ni beri manfaat utk semua.. wssalam..

4 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. alamak kena bertukar dgn pinggan aluminium la..sktrg guna plastik sbb tak risau pecah

    BalasPadam
  2. hmm...mcm2 la skrg ni...pinggan mgkuk pun ada halal haram...
    kena bertukar la pulak...salam perkenalan yer...folo blog awak

    BalasPadam
  3. nice entry..follow me back..=) http://prettyfairy-blogspot.blogspot.com/

    BalasPadam

Catat Komen

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama