Sunday, 3 June 2018

Sagu Gula Melaka Mudah dan Sedap

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sagu Gula Melaka Mudah dan Sedap | Minggu lepas, ada kawan sekerja offer nak buat sagu gula melaka. Kami kengkawan pakat beli la ramai-ramai.

MF pun teringin, beli la 2 bekas... Untuk bawa balik sebagai desert berbuka puasa.

Sekali waktu berbuka suami cakap sedap pula.. Adehh.. Sebelum ni teringin nak buat tapi takut suami tak makan... Tu tak terbuat. Tapi sebab dia dah suka.. Maka kena la buat kan.

Untuk keesokannya tu, MF pula buat sendiri... Sebab bukan susah pun nak buat sagu gula melaka ni..

Bahan yang mudah dan cara buat pun sat aje..


Sagu Gula Melaka Mudah dan Sedap


Bahan-bahan

1 cawan sagu
1 cawan air
Daun pandan
Pewarna
Susu sejat
Gula Melaka

Cara membuatnya


  1. Basuh biji sagu hingga bersih dan hingga agak kurang warna putih airnya... Untuk buang kanji dia.
  2. Masak dengan 1 cawan air, masukkan daun pandan untuk wangi kan sagu tu.
  3. Masak hingga sagu jadi warna jernih...
  4. Dah masak letakkan sedikit pewarna. Macam MF buat dua warna, hijau dan merah.
  5. Dah siap warnakan letakkan dalam bekas dan sejukkan.


Untuk gula melaka, masak gula melaka atau gula perang hingga cair. Tapis dan sejukkan.

Untuk hidangkan atau kalau nak simpan.
Tuangkan susu sejat dan 1 sudu besar air gula melaka tadi. Sejukkan dalam peti sejuk.

Memang sedap dimakan sejuk tambah-tambah bulan puasa ni... Sejuk je tekak.

Mudah kan.. Takde susah mana pun... Nak buat kejap aje... Yang penting sedap...

Selamat mencuba... 

4 comments:

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^