GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Betul Ke Syaitan Kena Ikat di Bulan Ramadhan?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

ADAKAH BENAR SYAITAN DIBELENGGU SEPANJANG BULAN RAMADHAN??????


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ جَهَنَّمَ وَسُلْسِلَتْ الشَّيَاطِينُ

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Apabila bulan Ramadhah datang, maka pintu-pintu langit dibuka sedangkan pintu-pintu jahannam ditutup dan syaitan-syaitan dibelenggu".

Hadis sahih Bukhari No.1766.

Namun ulamak berbeza pendapat, syaitan mana yang akan diikat dan dibelenggu.  Adakah semua syaitan?


syaitan diikat bulan ramadhan
Sumber: google images

Dr Rozaimi Ramle menjawab ada 2 pendapat iaitu:

1. Semua syaitan.

2. Hanya syaitan yang ganah sahaja di ikat berdasarkan hadis dibawah:

إِذَا كَانَ أَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ صُفِّدَتْ الشَّيَاطِينُ وَمَرَدَةُ الْجِنِّ وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ النَّارِ فَلَمْ يُفْتَحْ مِنْهَا بَابٌ وَفُتِّحَتْ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ فَلَمْ يُغْلَقْ مِنْهَا بَابٌ

“Apabila tiba saja malam pertama bulan Ramadhan, dibelenggulah syaitan-syaitan dan jin-jin yang ganas (yang besar). Pintu-pintu Neraka ditutup dan tiada satu pun terbuka. Pintu-pintu Syurga pula dibuka dan tiada satu pun yang tertutup.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi, 3/103, no. 618. Ibnu Khuzaimah, 3/188, no. 1883. Dinilai hasan oleh al-Albani)

3. Dibelenggu itu hanya "simbolik" kerana keadaan orang-orang yang berpuasa pada masa itu amat lemah dan syaitan tak mampu menggoda mereka.

Dr Rozaimi berpegang pendapat yang kedua kerana hadis itu sahih.

Tapi ustaz, ada je orang-orang yang masih dan kekal macam tak berubah pun?

Dr Rozaimi menjawab jika orang itu sudah "terbiasa" membuat kerja tak baik, maka dia akan terus menjadi hamba kepada syaitan. A’udzubillahi.

Wallahua'lam
Sumber: Telegram

Kerana itu, sebelum Ramadhan berusaha untuk tinggalkan perkara yang tidak baik... supaya tak jadi hamba syaitan... Sebelum puasa, kurangkan bercakap... jaga lidah, elakkan mengumpat... jaga jari, supaya tak aibkan orang.. Jadi, bila dah tak buat.. insya Allah bulan puasa kita pun terpelihara dari perbuatan yang sia-sia.. insha Allah. 

0Ulasan