Hukum Mandi Waktu Malam

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Hukum Mandi malam

Hukum Mandi malam 

PERTAMA kali tau bila ada yang tanya mufti hukum Mandi malam. Sebab sebelum ni mandi je.. Tak fikir plak pasal hukum kan... Sebab hukum asal mandi ialah harus.

Dan bila mufti jelaskan, takde dalil yang melarang waktu bila nak mandi... Jadi, mandilah bila pun... Takde dalam larangan hukum

Cuma, ada hadis mengata makruh masuk bilik air atau tanda waktu maghrib sebab tu waktu syaitan berkeliaran nak masuk umah dia.

Jadi, patut lah kan.. Mak dulu marah sangat kalau dah dekat maghrib baru sibuk nak mandi... Sebab memang ada larangan yang makruh hukumnya.

Lepas ni take note... Jangan mandi waktu senja... Tapi mandi awal sikit atau lewat terus iaitu selepas Isyak.

Sekian, semoga bermanfaat. 

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. betul tu, tapi orang tua-tua kan tak bagi mandi malam, katanya nanti masuk angin, nanti paru-paru berair lah... tapi masih lagi ada yang percaya zaman sekarang ni ye... sampaikan nak tanya kt mufti

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^