Recents in Beach

Ini Cara Kawal Murid dalam Kelas Terutama Murid Kelas Belakang

Ini Cara Kawal Murid dalam Kelas Terutama Murid Kelas Belakang | Entry ni MF buat bagi memenuhi permintaan seseorang yang tinggalkan komen kat entry MF. Dia minta MF kongsikan cara nak kawal murid dalam kelas.

MF ni takde lah pandai mana bab nak kawal murid dalam kelas ni. Tapi pengalaman mengajar yang masih 'setahun jagung' ni MF cuba lah kongsikan apa yang patut.

Tapi, Perkongsian ni MF lebih kepada pelajar sekolah menengah lah.. Sebab MF mengajar di sekolah menengah. Jadi, ragam pelajar sekolah rendah MF cuba juga kongsikan tapi bukan guru tapi sebagai ibu sebab MF ada anak di sekolah rendah.

Pengalaman MF mengajar belum pun sampai 1 dekad. Tapi MF cubalah penuhi permintaan soalan ni.

MF mula posting di sebuah sekolah di bandar Kuala Lumpur. Memang dari awal posting tak terkecuali akan diberi kelas belakang. Dan sehingga sekarang MF memang akan mengajar dan beberapa kali jadi guru kelas kelas belakang.

Dulu memang ada beza kelas depan, kelas belakang sebab pelajar di disusun ikut akademik dan sahsiah. Tapi sekarang kebanyakan sekolah dah tak digalakkan buat macam tu. Jadi pelajar semua bercampur. Bila bercampur ni lagi mencabar lah nak kawal sebenarnya.

Apa pun sebagai guru, wajib cuba sedaya upaya untuk kawal murid dalam kelas. Kalau tak objektif pembelajaran susah nak capai.

Cara Kawal Murid dalam kelas.


Ini Cara Kawal Murid dalam Kelas Terutama Murid Kelas Belakang

1. Suara mesti kuat
Suara adalah aset penting bagi cikgu. Nak kawal murid supaya diam ialah kena ada suara yang kuat. Semasa mengajar dan memberi arahan kena tegas dan suara yang jelas.

Kalau suara tak kuat, kena beli lah mikrofon speaker portable tu... Lebih mudah dan tak perlu terjerit dah dalam kelas. 

Suara yang tak jelas, itu juga faktor pelajar berbual dan buat kerja lain selain kerja sekolah. 

Sebab tu, jarang lah cikgu lelaki ada masalah ni. Sebab suara cikgu lelaki lantang dan tegas. Jadi, pelajar automatik takut. 

2. Kenali murid kita
Murid ni ada pelbagai jenis dari pelbagai jenis latar belakang. Watak murid ni berbeza... Dan cara pembelajaran mereka juga berbeza. Ada yang jenis visual, ada yang jenis audio dan ada juga jenis kinesthetic.

Sebab itu, aktiviti yang dicadangkan iaitu pembelajaran abad ke-21 adalah untuk meraikan kepelbagaian jenis murid dalam satu kelas. Tapi MF sendiri faham.. Kekangan masa buatkan kita tak mampu nak buat semua kaedah... Tapi jangan tinggal semua. Buat mana yang mampu. Sentiasa ubah cara pengajaran supaya murid tak bosan. Bila bosan tu dia mula bising dan susah nak kawal. 

3. Tetapkan peraturan
Sebagai guru, tetapkan peraturan yang tegas. Jika pelajar bercakap apa tindakan kita. Jika pelajar berjalan atau tidur dalam kelas... Apa denda. Dan denda ni mesti buat dan tetap!

4. Wujudkan sifat hormat kepada guru
Caranya memang susah juga nih.. Sebab ada pelajar tak tau nak hormat guru. Tapi kita boleh latih dia. Insha Allah, lama kelamaan dia akan faham.

5. Raikan minat pelajar
Raikan minat pelajar. Macam MF, pelajar MF suka berbual tentang apa.. MF juga akan cuba masuk dengan golongan pelajar tu dan bercerita.

Ini menjadikan mereka seronok sebab cikgu seolah menyokong minat mereka. Jadi mereka ngam dengan kita.

Lepas bercerita barulah kita mula dengan mengajar. Anggaplah itu sebagai iklan dalam proses kita mengajar untuk hilangkan rasa mengantuk dan bosan murid. 

6. Komunikasi dua hala
Semasa mengajar kena ada komunikasi. Jangan cikgu bercakap seorang kat depan. Nanti pelajar bosan. Buat soal jawab. Siap dalam jawab bagikan galakan atau hadiah. Walaupun sebiji gula-gula tu dah cukup gembira kan pelajar.

Soal pelajar yang sukar dikawal atau suka bercakap. Sebutlah nama dia selalu... Lama kelamaan dia akan senang dikawal. Biasanya pelajar yang selalu buat bising atau susah dikawal ni dia nak lebih perhatian dari kita. Jadi, selalu sebut dan soal nama dia. Insha Allah... Nanti dia reda dan semakin boleh dikawal. 

7. Cintai kerjaya kita
Ya, mengajar ni kena dari hati.. Kita suka mengajar dan sampaikan ilmu... Banyakkan doa dan mulakan dengan doa sebelum melangkah kaki masuk ke kelas. Mintalah pertolongan dari Allah. Insha Allah.. Allah akan tolong kita. 

MF rasa tu yang boleh dikongsi kan... Mungkin ada Cikgu yang lebih berpengalaman lain pula caranya. 

Selain tu, kena study cara pengajaran dan pembelajaran yang disukai oleh pelajar. Apa pun... MF yakin semua cikgu ada teknik pengajaran yang tersendiri... Dan MF juga yakin, ragam pelajar sekolah rendah dan sekolah menengah sangat lain.  Ye la.. Budak-budak baru nak baligh dengan budak yang nak jadi dewasa... Lain caranya.  Hanya kita kenal pelajar kita. Kita kena bijak cari apa minat pelajar kita... Cuba tackle hati pelajar dengan apa yang dia suka. Insha Allah.. Kita akan lebih mudah mendekati pelajar tu. 

MF rasa, yang jadi masalah nak kawal tu ialah masalah bercakap dalam kelas. MF tak nafikan bab tu.. Pelajar sekarang suka berbual. Ada cikgu takde cikgu sama je. Jadi kita kena juga raikan mereka tapi dengan kenakan syarat yang tertentu. Insha Allah.. 

MF yakin semua cikgu adalah cikgu yang hebat. Sebab kita mampu kawal murid kita yang ramai dalam satu kelas. Ibu bapa pun ada kala tak mampu nak kawal anak yang ramai... Tapi cikgu boleh. Itulah hebatnya cikgu.. 

Jadi, yakin diri.. Dan kuatkan semangat.. Dan banyakkan berdoa dengan Allah.. Insha Allah.. Allah akan beri pertolongan. 


Boleh rujuk laman web ni... Ada perkongsian yang menarik untuk kawal murid terutama murid sekolah rendah... 

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. kagum dengan kesabaran cikgu-cikgu pada zaman sekarang ...

    BalasPadam
  2. Menarik ... Lagi2 bab nak bagi gula2 tu, aiseh kalaulah cikgu sejarah saya rajin bagi gula2, maybe saya work hard juga dgn subjek sejarah dulu ... Adeh, kenangan banyak dlm kelas sejarah.

    BalasPadam
  3. Terima kasih perkongsiannya Kak Maria, sangat membantu, insyaAllah akan dipraktikkan. "Tak boleh ambil semua, jangan tinggal semua" InsyaAllah :D

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^