GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Ini 3 sebab kenapa kita mesti support produk keluaran orang Islam?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ini 3 sebab kenapa kita mesti support produk keluaran orang Islam? | Sekarang ni kecoh isu boikot dan kempen beli produk orang Islam dan bumiputera. Isu ni bukan isu baru pun, tapi isu lama yang muncul semula bila ada isu-isu yang menyentuh sensitiviti orang Melayu terutamanya orang Islam.

MF tak nak ulas pasal isu ni, sebab boleh menjurus ke arah isu politik. Tak best cerita pasal politik dan blog MF ni bukan blog politik. Tapi Cuma, bila agama Islam ni syumul ya… Jadi, walaupun timbul isu apa pun, secara tak langsung akan kena juga bab politik… sebab dalam al-Quran sendiri pun ada bab politik. Jangan tak tau tu…

Cuma kan, dalam nak kempen boikot ni, boleh Cuma biar bersopan dan jangan Nampak kurang ajar… Kita sebagai orang Islam tetap kena jaga maruah agama kita yang indah… Jangan nak maki hamun dan keluarkan perkataan yang boleh menyebabkan agama lain.

Daripada kita dok suruh boikot, apa kata kita buat kempen beli produk orang Islam. MF rasa itu lebih baik sebabnya, tak ramai orang tahu produk keluaran Islam ni. Sebab produk orang bukan Islam pun guna nama Islam dan Nampak Islamik bahkan ada logo halal lagi… Jadi, pengguna dan lebih mencari produk halal berbanding mencari produk orang Islam kan.

Ini 3 sebab kenapa kita mesti support produk keluaran orang Islam?

Ini 3 sebab kenapa kita mesti support produk keluaran orang Islam?

Persoalan,
Kenapa nak kena sokong produk orang Islam?
Salah ke beli produk orang bukan Islam, sedangkan ianya halal?

Sebagai menjawab soalan tu kan, MF nak kongsikan satu petikan ayat dari al-Quran dalam surah al-Hujurat ayat 10:
“إِنَّمَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ إِخۡوَةٞ فَأَصۡلِحُواْ بَيۡنَ أَخَوَيۡكُمۡۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُرۡحَمُونَ ١٠  

Maksudnya: Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.

Kerana umat Islam itu bersaudara

Sebenarnya, inilah jawapannya kenapa kita kena sokong produk orang Islam.

Kerana orang beriman itu bersaudara. Orang yang beriman kepada Allah dan Rasul serta hari Kiamat, maka dia adalah bersaudara. Cuma mungkin kita tak sedar pasal ni kan… Jadi, kita hanya rasa yang saudara itu, yang hanya ada pertalian darah dengan kita je.

Tapi sebenarnya, orang yang punyai akidah yang sama dengan kita, yang punyai qiblat yang sama dengan kita, yang percayakan Rasul yang sama, serta berpegang kepada kitab yang sama, dialah saudara kita. Jadi, mengapa tidak kita sokong produk atau bisnes orang Islam juga.

Siapa lagi nak sokong kalau kita sesama Islam

Sebenarnya, banyak je produk orang Islam, Cuma tak disebar luaskan. Banyak je… Kalau produk dan barang dapur tu banyak sangat, dari beras, gula, minyak hingga kan sabun basuh pun ada je produk orang Islam. Cumanya sebab persaingan dan promosi kurang, jadi orang kurang tahu.

MF sendiri pun sedang beralih ke produk muslim, walaupun tak semua, tapi ada juga… Yang mana kita rasa perlu kita ubah, kita ubah… apa salahnya ubah selera kan… Memula memang kekok, tapi lama-lama biasa lah.

Produk kesihatan dan kecantikan pun ada dah keluaran Muslim, contohnya Cosmoderm, ini antara produk kecantikan dan penjagaan badan keluaran orang Islam yang kualitinya standing produk lain juga. MF dah lama guna.

Tapi ada yang kata, produk makanan, kesihatan dan kecantikan memang ada, tapi produk hiasan rumah, dan dekorasi kebanyakan produk bukan Islam.

Ehhh… sabaaaqqq… ada aih produk orang Islam…
Produk dekorasi rumah, hangpa nak tau produk pa yang orang Islam buat, iaitu produk bantal… haha… alah.. bantal memang la, banyak orang jual kat tepi jalan tu.. memang la produk orang Islam…

Daaakkk..


Ni produk lain ok… Bantal taraf bantal hotel 7 bintang punya.. Bantal ni, bukan bantal bisher-bisher punya ok… Lain dari yang lain.

sumber: google images


Bantal Hotel ni diberi nama DAG. Nama macam nama produk dari luar negara, tapi orang kita ja buat… Pengasas dia dari Kelantan ja… DAG tu singkatan kepada nama Das Abdul Global. Sebuah syarikat bantal di Kelantan…

Sumber: google images

Ada yang perasan, mungkin ada yang tak perasan la pasal bantal ni, yang pasti bantal ni dah penuh kat Highway dah… Tapi sebab kita tak ‘tidur’ jadi, kita tak tau bantal ni kat highway… penuh aih kat papan iklan di highway.. Yang tak perasan, lepas ni perati betui-betui masa drive kereta… Tapi kalau rasa payah sangat, hangpa cari kat Shopee pun ada juga...

Ha, kan… itu ada je produk dekorasi dari orang Islam… dan ramai je jurutera muslim kat Malaysia ni, antaranya yang terkenal, Azhar Sulaiman… Ha, jangan tak tau.. dia pakar tau bab lukis dan reka bentuk bangunan ni…

Kalau dalam bidang lain, bidang automotif pun ada… dan jangan tak tau ye, Homemadesticker dibawah syarikat HMSD Ent. Salah satu syarikat Melayu Islam yang menjadi syarikat pemasangan aksesori kereta di Malaysia.. Cuma tak popular je lagi… Insha Allah… 5 tahun lagi akan terkenal kalau semua orang Islam support.

Sebab dapat pahala zakat dan sedekah

Dan sebab ketiga kenapa kena support produk orang Islam, ialah sebab zakat. Zakat ni menjana ekonomi orang Islam. Bila semua orang support, syarikat orang Islam maju dan mereka wajib bayar zakat. Dan dengan zakat ni akan disalurkan kepada orang Islam yang bergelar asnaf… dan inilah yang menjadikan negara kita aman dan bebas dari kemiskinan. Insha Allah.

Insha Allah beli dari orang Islam dengan niat nak bantu ekonomi orang Islam, adalah satu jihad yang akan beroleh ganjaran pahala. Insha Allah… Pahala tu bukan atas tikar sembahyang je… tapi dengan cara menjana ekonomi ummah…


Jadi, jom kita support produk orang Islam kita, kalau tak kita, siapa lagi, kalau bukan sekarang bila lagi, kalau tak boleh semua, jangan tinggal semua.

Sekian… semoga bermanfaat. 

6Ulasan

  1. memang abang kie sokong kempen beli brgan muslim ni. demi meningkatkan ekonomi kita umat Islam..

    BalasPadam
  2. ya sokong beli barang keluaran orang islam

    BalasPadam
  3. setuju dgn MF, jangan gaduh gaduh, Islam tak ajar umatnya jadi biadap...
    dan apa salahnya kita sokong produk muslim, tanpa boikot produk non muslim.

    BalasPadam
  4. setuju. ray skrg lebih prefer pegi kedai muslim. even sometimes i have to admit service the non muslim are much better.

    BalasPadam
  5. Setuju dengan MF.. baik kita kempen beli produk Islam.. lebih baik dan sopan..

    BalasPadam
  6. Setuju dengan apa yang diperkatakan tu.

    www.maisarahsidi.com

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ