div id='header-inner'>

Kenapa Ramai Memilih Untuk Membujang?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Statistik semakin ramai yang pilih untuk Membujang zaman sekarang. 

Lelaki dan perempuan sama saja... Kenapa??? 

Kenapa Ramai Memilih Untuk Membujang?

Kalau ikut info grafik di atas... Punca utama bagi lelaki yang memilih untuk Membujang sebab kewangan. 


Memang tak dinafikan nak kahwin anak dara orang sekarang bukan main demand dah mak bapak sekarang. 


Taraf belajar SPM je dah berpuluh ribu... Lepas tu semua belanja si lelaki yang kena tanggung... 


Ini konsep yang salah dalam bab nikah kahwin dan walimatulurus. 


Sebaiknya mudahkan urusan nikah... Sebab Islam itu mudah.. Jangan sebab nak ikut adat dan trend menyusahkan semua orang. 

Kalau perempuan pula.. Alasan tak kahwin sebab tak jumpa lelaki yang sesuai. 


Dengan berita seram di Facebook dan media sosial yang lain... Buatkan perempuan sekarang sangat memilih... 


Kalau takat nak cari yang hensem, kaya memang banyak tapi belum tentu berkualiti kan.. 


Ciri wanita yang lelaki nak cari buat bini ni pula, yang utama sekali beragama... 

Hah.. Bagi mak bapak yang ada anak perempuan, didik lah anak perempuan dengan agama ya... 


Tapi betullah... Walaupun jahat macam mana lelaki, cuba tanya calon isteri yang dia nak cari, nak cari yang solehah juga kan... Yang pakai tudung... Jadi, kenapa wanita masih memilih untuk menayangkan kecantikan sedangkan itu hanya sebagai hiburan lelaki... 


Kalau perempuan, dia nak cari lelaki yang bertanggungjawab... Memang itu ciri utama... 


Kenapa bukan yang beragama?
Jangan tak tau... Ramai aje lelaki beragama mempermainkan agama... Bahkan ego semakin memuncak bila dia ada agama yang lebih... Sepatutnya lelaki beragama lebih bertanggungjawab... Tapi tak semestinya di akhir zaman ni.. 


HAISHH.. Payah bab jodoh ni kan... 

Tapi tips mudah MF nak bagi.. 

Sebab MF ni tak reti bercinta zaman remaja... Tup2 datang rasa cinta bila dewasa... 


Jadi, tipsnya... Bila datang rasa itu.. Maknanya kau kena dekatkan diri dengan yang Esa.. Cari Cinta Allah.. Insha Allah... Doa dan istikharah..  Insha Allah... Allah akan permudahkan jalan kau mencari jodoh... Dalam masa yang sama... Usahalah ikut syariat dalam mencari jodoh.. Sebab kalau tunggu tak jatuh putera/Puteri raja dari langit.


Memang orang kata... Bukanlah terdesak nak kahwin.. Tapi kahwin tu sunnah yang barakah... Banyak manfaatnya..  Jadi, apa salahnya kita usaha kan... Kalau dah usaha takde juga... Barulah redha... Mungkin yang lebih indah menanti di syurga... 

Catat Komen

1 Ulasan

  1. aduhai..... kadang bkn sengaja takmo kawin tp keadaan yg buatkn fikir berkali2 nk kawin tu, tulah antara sebab utama... kewangan...
    skrg hantaran mahal sgt, majlis grnd mcm apa tp hutang sana sini... ssh jgk

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)