GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

BERKATALAH BENAR WALAUPUN PAHIT

BERKATALAH BENAR WALAUPUN PAHIT.

Allah berfirman :


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًايُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا


“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu semua kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar, nescaya Allah memperbaiki amalan-amalanmu dan mengampuni dosa-dosamu. Barangsiapa mentaati Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya dia telah mendapat kemenangan yang besar” [Al-Ahzab : 70-71]


Berkata benar kadangkala membuatkan kita di dalam keadaan yang serba salah kerana takut kata-kata kita tidak diterima orang. Perasaan kita mula bercampur-campur dalam hendak berkata benar atau menipu. Akibatnya kita lebih suka menipu untuk menjaga hati orang. 


Berkata benar juga membuatkan orang menjauhi kita. Kita pula dituduh kita tidak pandai menjaga hati dan perasaan orang dan suka membuatkan orang marah. Akibatnya, orang mula menjauhi diri dari kita dan akhirnya kita lebih suka berpura-pura dan membawang bersama-sama kawan di belakang kawan kita yang satu lagi. 


Perjuangan kita ialah berkata benar walaupun ia pahit kerana Islam tidak mengajar kita untuk menipu. Dan jika kita dipulau dan disisihkan kerana berkata benar maka terima lah dengan hati yang tenang kerana Rasulullah  shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:


مَنْ غَشَّنَا فَلَيْسَ مِنَّا


“Sesiapa yang menipu kami, maka dia tidak termasuk golongan kami.” (HR. Muslim no. 101)


Berbahagialah orang berkata benar. Wallahualam. 


Kredit: Page Jalan-jalan Cari Ilmu

3Ulasan

  1. kadang-kadang terpaksa diamkan. sbb tak sanggup nak berterus terang, banyak hati perlu dijaga..

    BalasPadam
  2. Insha Allah kak Maria.. Terima kasih di atas peringatan akak untuk kita semua..

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ