GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Tak kan Sebab Makan 3 Biji Karipap Sardin?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Tak kan Sebab Makan 3 Biji Karipap Sardin? | Sardin, menu paling last MF akan masak jikalau takde lauk dah nak makan.

Dah kurang makan sardin dah sekarang ni...

Tapi sekarang ni kecoh pula bab cacing  dalam sardin tin. Sebelum ni pernah kecoh tapi rupanya palsu...

Kali ni betul punya bukan cobaan.

Lepas tengok berita semalam... Teringat pula yang MF ada makan karipap sardin semalam. Dan lepas makan karipap tu MF demam kuat hingga cecah 40.5 darjah celcius suhu panasnya.

Sakit satu badan.

Tak kan sebab makan karipap sardin semalam?

Tak kan terus begitu kesannya?

Betul ke sardin tu yang ada cacing?

Tapi mungkin juga sebab ada 8 jenis sardin dalam tin yang disahkan ada cacing. Dan jenama ni popular di pasaran sebab harganya yang murah.

8 Jenama Sardin Dalam Tin Disahkan Mengandungi Cacing
Tak kan Sebab Makan 3 Biji Karipap Sardin?

8 Jenama Sardin Dalam Tin Disahkan Mengandungi Cacing


KKM melalui Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan sedang menjalankan pemantauan ke atas produk ikan dalam tin (sardin dan mackerel) yang diimport serta di pasaran tempatan.

Selain daripada 2 jenama produk ikan sardin yang telah dikesan mengandungi bendasing iaitu cacing Filum Nematoda daripada genus Anisakis spp. sebelum ini iaitu TL Tan Lung dan TLC, hasil pemantauan terkini mendapati produk ikan sardin jenama Cinta, Sea Fresh dan HS Brandjuga mengandungi cacing FilumNematoda daripada genus Anisakis spp..

8 Jenama Sardin Dalam Tin Disahkan Mengandungi Cacing
8 Jenama Sardin Dalam Tin Disahkan Mengandungi Cacing

Di samping itu, produk ikan mackerel dalam sos tomato jenama King Cup, Bintang dan TC Boy didapati mengandungi bendasing iaitu cacing Filum Nematoda daripada genus Anisakis spp.

KKM telah mengambil tindakan penguatkuasaan di mana syarikat terlibat telah diarah menarik balik produk tersebut dari pasaran.

KKM juga telah mengenakan tindakan Tahan, Uji dan Lepas terhadap pengimportan produk ikan dalam tin di semua pintu masuk negara.

Tahan, Uji dan Lepas  merupakan tindakan di mana sampel akan diambil untuk analisis dan produk tersebut hanya akan dilepaskan sekiranya keputusan analisis menunjukkan tiada pelanggaran dikesan iaitu dalam hal ini, cacing Filum Nematoda daripada genus Anisakis spp.. Manakala bagi produk ikan dalam tin keluaran tempatan, verifikasi di semua kilang pengeluaran dijalankan oleh KKM.

Bagi produk ikan dalam tin, risiko kepada kesihatan adalah amat rendah kerana cacing tersebut telah mati disebabkan proses memasak atau pengetinan.


Walaupun begitu, bila timbul berita macam ni orang mesti dah risau nak makan sardin dalam tin kan...

KKM kata cacing tu mati lepas dimasak dan semasa proses mengetin... Jadi, bukan sebab karipap la kot kan MF demam kuat semalam.

Sampai ke hari ni masih tak reda sakit badan dan pening kepala...

Mujur dah lama tak beli jenama King Cup, jenama Botan dan Ayam Brand je kalau beli sardin sekarang.

P/s : sebut cacing teringat satu movie Korea pasal bahayanya penyakit cacing. Tapi ingat plak tajuk nya... Pandai lah korang cari kalau nak tengok ye.. 

2Ulasan

  1. lepas ni mmg saya tak makan sardin tin dah.. kcuali ikan sardin yang segar dkt pasar tu.. hehe

    Aerill Hassan

    BalasPadam
  2. seram sangatlaaa nak makan sardin skarang. xmoo makan no no xmo. betul tu sardin adalah option terakhir kalo xdak lauk sangat.

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ