div id='header-inner'>

Betul-betul Rasa Nikmat Hari Raya Tahun Ni

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Betul-betul Rasa Nikmat Hari Raya Tahun Ni | Alhamdulillah... tamat sudah cuti sekolah merangkap cuti raya tahun ni...

Mula kembali ke rutin biasa hari ini. Yang bekerja esok, dah mula pulang dari kampung.

Ramai dah up cerita raya tahun ni... MF baru nak ada mood nak cerita pasal raya ni...

MF rasa, tahun ni betul-betul raya dan merasai nikmat raya yang sebenar tahun ni...

Betul-betul Rasa Nikmat Hari Raya Tahun Ni

Kisah Raya 2018
Betul-betul Rasa Nikmat Hari Raya Tahun Ni

Hikmah disebalik dugaan ketika hampir raya dan dugaan raya pada tahun sebelumnya, menjadikan raya tahun ni begitu bermakna. Alhamdulillah.

Giliran Raya di Johor

Tahun ni giliran raya di Johor. Setakat kahwin ni, tak pernah miss pasal giliran ni... Memang ikut flow... adil... itu rahsia bagi yang kahwin jauh terutama Utara-Selatan macam kami.

Tapi disebabkan raya tahun ni termasuk dalam cuti persekolahan, jadi ada masa untuk balik kampung di Kedah juga.

Lepas bincang suami isteri, akhirnya sepakat balik Kedah raya kedua.

Anak-anak Demam Sebelum Raya 

Sehari sebelum raya, anak-anak diuji dengan demam dan anak ketiga kena asma pula...

Alhamdulillah... Masuk raya kedua demam dah reda... Tapi pasrah anak ketiga kena juga ambil nebuliser di klinik... Dan teruskan makan ubat walaupun nak kena paksa.


Balik Kedah Raya Kedua

Raya pertama kami tak ke mana... Anak masih tak sihat sepenuhnya. Lagipun di Johor kan... Lepas bercuti di Kedah pun sempat lagi ziarah saudara di Johor. 

Malam raya kedua kami gerak ke Kedah. Alhamdulillah.. Selamat sampai di kampung pagi raya ketiga selepas menempuh perjalanan selama 12 jam. 

Berkumpul 7 Beradik

Alhamdulillah... Sempat jumpa dan kumpul 7 beradik. Bukan mudah nak jumpa sebab masing-masing ada komitmen kan...

MF yang paling jauh. . Adik beradik yang lain ada di Kedah dan Pulau Pinang je... Jadi, peluang macam ni digunakan sebaiknya untuk berkumpul adik beradik. 

Jambu bola..  Dah lama tak makan... Rezeki balik kampung kali ini... 

Beraya Di Rumah Saudara

Alhamdulillah... Lepas seharian melepaskan lelah jauhnya perjalanan.. Kami mula ziarah mak-mak saudara yang ada..

Tak semua pergi sebab maklumlah anak-anak kan.. Pergi yang paling rapat dengan keluarga kami dulu...

Jumpa Rakan Blogger

Alhamdulillah. . Nikmat Syawal kali ni... Dipermudahkan Allah untuk jumpa rakan blogger yang selama ni tak tau pun rupanya kami sekampung. 

Sebelum tu, jumpa sahabat lama.. Mereka datang berkunjung ke rumah MF di kampung. 

Lepas tu blogger Irra Rayyan sekeluarga pula datang. Pertama kali jumpa.. Memang sembang panjang... Dekat 2 jam... Alhamdulillah... Nikmat Allah mendekatkan dan merapatkan silaturahim di Syawal kali ini. 

Singgah Beraya di Selangor dan KL

Lepas 3 hari di kampung . Kami gerak balik beraya di rumah kakak di Banting, Selangor. 

Rancang nak jumpa Blogger Cekgu Norazimah tapi tak kesampaian sebab dia beraya di kampung ibu dia. Insha Allah lain kali... Bukan rezeki kali ni. 

Pertemuan Keluarga Susuan

Hari masih awal. Tanya suami nak tak singgah rumah ibu susuan Muasyira iaitu anak ketiga kami. 

Memulanya macam tak jadi sebab ibu susuan Muasyira dah kerja... Tapi lepas fikirkan semula... Inilah peluang nak jumpa sebab tak pernah jumpa lagi... Anak-anak pun dah besar ni... Jadi, perancangan diatur. . Kami tunggu hingga ibu susuan Muasyira balik kerja.

Owh..  Ibu susuan Muasyira juga seorang Blogger... Blogger Safurara .. Itulah keluarga susuan kami. 

Tak sangka pun kami bakal jadi keluarga besar. . Tapi perancangan Allah mengatasi segalanya. Lain Entry la MF kisahkan pasal ni. 

Lepas deal dengan Rara, kami pun gerak dari Banting ke Cheras... 

Alhamdulillah... Sampai dulu di rumah dia.. Tunggu dia balik kerja... Dekat maghrib juga la.. Tapi tak kisah janji dapat jumpa. 

Alhamdulillah... Indahnya pertemuan kerana Allah... Pertama kali jumpa, tak macam pertama kali. . Nampak ada keserasian antara keluarga kami... 

Terima kasih Rara, susah masakkan untuk kami..  Alhamdulillah... Lepas borak-borak sampai jam 9 malam, kami pun gerak balik ke Johor.

Kira tamat sudah la perjalanan percutian raya untuk fasa pertama. Fasa kedua raya diteruskan di Johor pula. 

Betul-betul Rasa Nikmat Hari Raya Tahun Ni

Alhamdulillah... Terasa nikmat raya... Dapat eratkan silaturahim kali ini... Indahnya pertemuan kerana Allah...

Moga Allah terus kukuhkan ikatan persaudaraan dan kekeluargaan ini hingga akhir hayat... 

Sekian, Kisah Syawal 2018 yang penuh bermakna. . Alhamdulillah... 😊

Catat Komen

1 Ulasan

  1. wahhh, seronoknyaa beraya..

    wawa beraya 2 hari sahaja di kampung, alhamdulillah kampung kami dekat sahaja. raya pertama belah wawa, raya kedua belah suami.

    kami tak sempat nbak beraya rumah orang, dari pagi sampai maghrib orang datang.

    rumah sumai pun sama, dari pagi sampai ke maghrib juga orang datang. seronok sangat walaupun keletihan.. hihi

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)