GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Hukum Lelaki Pakai Ketat dan Nipis

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Hukum Lelaki Pakai Ketat dan Nipis | Bab aurat, selalu orang nampak perempuan yang banyak kesalahan sebab perempuan ni banyak auratnya. Seluruh tubuh kecuali muka dan pergelangan tangan saja. 

Tapi sekarang ni, trend lelaki pun ada yang pakai baju ketat untuk nampakkan badan sado dan seluar ketat dan fit dengan bentuk kaki... 

Jika perempuan pakai camtu mesti kena kecam kan, bagaimana pula kalau lelaki pakai dengan pakaian yang ketat dan nipis hingga nampak bentuk tubuh badan?

Hukum Lelaki Pakai Ketat dan Nipis

Hukum Lelaki Pakai Ketat dan Nipis


Assalamualaikum.

Apakah hukum seorang lelaki menggunakan pakaian nipis dan ketat sehingga menampakkan bentuk tubuh?

JAWAPAN:

Waalaikumussalam wbt,

Keadaan itu perlu diteliti. Jika dia memakai pakaian, maksud pakaian itu ialah menutup tubuh. Kalau, berpakaian tetapi menampakkan tubuh, tidaklah dinamakan berpakaian. Contohnya, di dalam Islam tidak dikira menutup aurat mereka yang memakai pakaian lutsinar seperti plastik. Firman Allah Taala:

يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا ۖ وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ ۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ

Maksudnya: Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).

(Surah al-A'raf, 7:26)

Ini kerana perkataan " يُوَارِي سَوْآتِكُمْ" jelas menunjukkan sifat pakaian mestilah menutup aurat.

Kedua, pakaian yang dalam Islam tidak benar ialah pakaian yang يُلفِتُ النَّظَر (yakni terlalu menarik perhatian). Justeru, apatahlagi baju yang menampakkan tubuh badan, mungkin orang lelaki dengan orang lelaki tidak berasa apa-apa, tetapi dengan wanita jadi lain, yang membawa kepada syahwat dan membawa kepada ghairah. Sekali pun, ada yang boleh menjawab, ‘Saya pakai seluar sempurna menutup aurat, dari pusat ke lutut’. Namun, sesuatu perkara yang membawa kepada haram boleh juga jatuh kepada haram. Kaedah menyatakan:

ما أَدَّى إلى حَرَامِ فَهُو حَرَامٌ

Maksudnya: Perkara yang membawa kepada perkara yang haram, juga haram hukumnya.

Rujuk Qawaid al-Ahkam (2/218) oleh Imam Izz bin Abd al-Salam

Justeru, pakailah pakaian taqwa seperti nas di atas yang mematuhi Syarak. Semoga Allah memberikan kefahaman kepada kita dalam mengikuti agama-Nya.

Wallahua’lam..

Sumber: http://www.muftiwp.gov.my

Jadi, sama je lelaki atau perempuan, kalau pakai ketat tetap dikira tak tutup aurat tapi balut urat... 

0Ulasan