div id='header-inner'>

Lebih 50 Cabaran Yang Ibu Bapa Akan Hadapi Bila Ada Anak

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Lebih 50 Cabaran Yang Ibu Bapa Akan Hadapi Bila Ada Anak | Ada anak memang seronok. Jika masa mengandung diuji dengan alahan, sakit badan dan lepas bersalin pula dicabar dengan bengkak susu, bentan berpantang... Tapi cabaran itu tak sehebat sepanjang waktu dalam tempoh membesarkan anak-anak.

Ada anak waktu kecil lagi letih tapi MF rasa semakin dewasa semakin mencabar dan letih. Jika waktu kecil letih fizikal sebab anak tengah membesar tapi bila makin dewasa ibu bapa akan banyak bermain dengan emosi...

Apa pun... Jom tengok ada lebih 50 cabaran yang disenaraikan ni sepanjang tempoh membesarkan dan mendidik anak-anak.

Cabaran Jadi Ibu Bapa

Lebih 50 Cabaran Yang Ibu Bapa Akan Hadapi Bila Ada Anak

  1. Kurang tidur
  2. Tantrums
  3. Kena banyak sabar
  4. Urus rumahtangga
  5. Pastikan anak makan makanan yang baik
  6. Latih anak ke tandas
  7. Bergaduh adik beradik
  8. Jaga anak
  9. Cuba memenuhi kehendak anak tanpa mengecewakan mereka
  10. Pastikan anak gosok gigi dengan betul
  11. Urus anak sakit
  12. Tinggalkan anak buat pertama kali
  13. Pastikan anak tidur lena sepanjang malam
  14. Pastikan anak tidur malam
  15. Pastikan anak buat kerja rumah
  16. Menggalakkan anak-anak anda berkonsentrasi dan bekerja keras di sekolah
  17. Menangani buli
  18. Kembali ke tempat bekerja selepas mengandung
  19. Perhatikan anak 24 jam 7 hari seminggu
  20. Menggalakkan anak berkawan dengan orang yang betul dan tepat.
  21. Kembali ke dalam rutin dengan bayi baru
  22. Cuba untuk memastikan anak-anak tak terlalu banyak menghabiskan masa di depan skrin komputer / TV
  23. Kencing malam
  24. Ajar anak tidur asing
  25. Ambil cuti bila anak sakit
  26. Hari pertama hantar anak ke taska atau tadika
  27. Hari pertama anak ke sekolah
  28. Ajar nilai dan cara guna duit
  29. Bertukar pendapat dengan ibu bapa lain tentang skil keibubapaan
  30. Mula menjawab bila anak mula bertanya soalan
  31. Jaga bahasa pertuturan
  32. Pergi sekolah tepat pada masanya
  33. Persaingan antara ibu bapa
  34. Membantu kanak-kanak mengambil jalan yang betul melalui pendidikan mereka
  35. Ajar cara berpakaian bila anak semakin membesar
  36. Mengajar mereka yang berjuang dan memukul adalah salah
  37. Pastikan anak buat kerja sekolah dan ulangkaji setiap malam.
  38. Jaga mata anak-anak bila mereka tonton online, atau tengok tv
  39. Anak duduki peperiksaan
  40. Cuba untuk meyakinkan para doktor untuk mendengar dan menganggap anda serius
  41. Hari pertama anak di sekolah menengah
  42. Meninggalkan anak dengan pengasuh untuk kali pertama
  43. Mengingati untuk mengisi semua borang untuk sekolah
  44. Mencegah kanak-kanak daripada merokok
  45. Menjelaskan tentang kelahiran, kehidupan dan kematian
  46. Mengatasi apabila haiwan kesayangan pertama telah mati dan mengetahui cara nak pujuk anak.
  47. Mengetahui bagaimana untuk bertindak apabila anak mula berjanji.
  48. Kanak-kanak nak melekap dengan ibu bapa.
  49. Kejut bangun pagi untuk ke sekolah
  50. Menentang keinginan anak apabila mereka mencapai usia remaja.
  51. Bangun awal walaupun waktu cuti sekolah.
  52. Menghabiskan masa dengan anak yang semakin remaja.


MF tak perlu nak huraikan satu persatu.. Sebab memang semua yang disenaraikan ni kita hadapi... MF setakat ni masih dalam tempoh mendidik zaman Kanak-kanak.. Belum masuk alam remaja lagi... Rasa gerun juga nak hadapi alam remaja masa kini... Mencabar dan sangat mencabar.

Apa pun, inilah amanah dari Allah... Mencabar macam mana pun kena sabar, kena ikut panduan yang Allah dan Nabi SAW. dah berikan...

Tapi MF rasa, bukan setakat ni saja ada lagi yang tak tersenarai di sini... Ibu bapa yang berpengalaman boleh senaraikan di bahagian komen... Pasti banyak lagi kan... Sebab setiap anak tu lain-lain... Jadi cabaran setiap ibu bapa pun lain-lain juga...

Moga Allah permudahkan urusan kita dalam mendidik dan menjaga amanah Allah Ini sebaik mungkin.. Insha Allah.

Catat Komen

1 Ulasan

  1. In Shaa Allah..moga kita terus dikurniakan kesabaran untuk terus bersabar

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)