GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Rasa Relax Lepas Makan Coklat, Kenapa Eh?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Rasa Relax Lepas Makan Coklat, Kenapa Eh? | Coklat, ada orang suka tapi ada juga orang tak suka... MF tak suka sangat tapi suami MF dan anak-anak memang suka sangat dengan coklat ... Cuma anak-anak dah dikuarantin dari coklat sebab batuk... 

Tapi mula makan coklat atas dua sebab... Pertama sebab coklat jadi milkbooster untuk MF... Walaupun tak banyak tapi membantu la sikit... Biasa pump dapat 2oz, InshaAllah lepas makan coklat dapat la 3 atau 4oz.

Sebab kedua MF ambil coklat, untuk tenangkan diri dari stress... Sejak kerja kat tempat baru ni stress nya agak melampau... Hingga pernah kena migrain sedangkan MF ni susah nak sakit kepala... Jadi, nak redakan stress MF Makan coklat... 

MF tak tau kenapa... Bila makan coklat macam automatik je stress reda... Rasa relax dan tenang... Kurang tekanan...

Tapi memang ada fakta dan kajian saintifik psikologi mengatakan coklat memang dapat redakan stress dengan mudah. 

Coklat Untuk Redakan Stress

Coklat, khususnya coklat hitam ternyata memiliki enzim dan zat-zat seperti methyl-xanthine, phenylethylalanine, theobromine, hingga kafein yang diyakini pakar kesihatan boleh membuat fikiran kita menjadi lebih tenang, memperbaiki suasana hati, hingga mengatasi rasa letih dan penat. Ringkasnya, coklat ternyata sangat berkesan untuk dijadikan ubat anti stress.

Menurut sebuah penelitian yang diterbitkan dalam Journal of Psychopharmacology , mereka yang minum minuman coklat yang kaya polifenol sekali sehari (sama dengan 1,5 ons dark chocolate) melaporkan merasa lebih tenang dan lebih banyak input dalam minda daripada mereka yang tidak ambil coklat. Ye lah.. bila kita tenang, kita dapat berfikir dengan lebih waras.

"Koko meningkatkan serotonin otak ," kata ethnobotanist Chris "The Medicine Hunter" Kilham , yang telah keliling dunia untuk mencari ubat-ubatan tradisional berasaskan tumbuhan.

"Hampir setiap satu antidepres bertujuan baik meningkatkan serotonin atau menyimpannya di otak lebih lama. COKLAT atau koko bertindak demikian dengan sangat baik ," ujarnya.

"Rami orang mengubati diri dengan coklat. Wanita melakukannya sebelum dan ketika menstruasi, ketika serotonin otak turun. Coklat akan membantu untuk meningkatkan itu kembali. Dan banyak orang sekadar untuk membuat mood lebih baik ," kata Kilham

Coklat tidak menggemukkan

Memang, ada sebahagian masyarakat menganggap mengambil coklat adalah salah satu penyebab utama kegemukan. Padahal, hal ini ternyata salah besar. 

Kegemukan lebih sering terjadi kerana gaya hidup dan pola makan kita yang sangat tidak sihat dan seimbang. 

Dengan pengambilan coklat yang sepatutnya, kita akan dapat menjaga kesihatan psikologi kita yang tentu akan memberi tindakbalas​ positif kepada kesihatan fizikal​. Enzim polifenol pada coklat yang diyakini mampu memberikan kesan tenang dan bahagia tentu akan membuatkan​ kita mampu mengatasi stress dan depresi akibat tuntutan kehidupan sehari-hari.

Rasa Relax Lepas Makan Coklat, Kenapa Eh?

Jadi, coklat dah jadi sahabat karib MF... Dalam handbag mesti ada coklat sekarang... mf suka ambil coklat waktu memandu... rasa tenang dan dapat fokus masa  memandu... Selain redakan stress, coklat juga jadi bekalan tenaga sementara buat MF... Contohnya waktu pagi tak sempat nak sarapan, makanlah sekeping coklat... Sementara nak pergi cari sarapan... Coklat dan air kosong sudah mampu membuatkan perut bertahan dari lapar... Biasalah, ibu menyusu..Lapar memanjang... 


Sumber rujukan: internet

4Ulasan

  1. Sha pun sangat sukakan dark coklat bila stress.. memang lega sangat lepas makan coklat..

    BalasPadam
  2. coklatkan dapat menenangkan... hehe nak sikit.. ekekeke

    BalasPadam
  3. sama lah,kalau sedih ke stress mesti cari mkanan yg beasaskan coklat :D

    BalasPadam
  4. Kalau dlm banyak2 coklat suka cadbury, tp betul kan, coklat boleh hilangkan stress

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ