div id='header-inner'>

Adakah Budaya VIRAL Itu Dikatakan Ghibah Moden???

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ghibah, Gosip Perbuatan Tercela

عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أَتَدْرُونَ مَا الْغِيبَةُ قَالُوا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ ذِكْرُكَ أَخَاكَ بِمَا يَكْرَهُ قِيلَ أَفَرَأَيْتَ إِنْ كَانَ فِي أَخِي مَا أَقُولُ قَالَ إِنْ كَانَ فِيهِ مَا تَقُولُ فَقَدْ اغْتَبْتَهُ وَإِنْ لَمْ يَكُنْ فِيهِ فَقَدْ بَهَتَّهُ

Dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah  SAW pernah bertanya: "Tahukah kamu, apakah ghibah itu?" Para sahabat menjawab; Allah dan Rasul-Nya lebih tahu. Kemudian Rasulullah SAW bersabda: "Engkau menyebut tentang hal saudara kamu yang ia tidak sukai." Baginda ditanya lagi, "Bagaimana pendapatmu jika apa yang ada pada saudaraku sesuai dengan yang aku bicarakan?" Baginda menjawab: "Jika apa yang engkau katakan itu memang benar-benar ada maka engkau telah berbuat ghibah, namun jika tidak benar, maka engkau telah berbuat fitnah." (HR Muslim No: 4690)  Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

1.  Perbuatan ghibah atau mengumpat atau gossip  adalah berdosa.

2.  Ghibah adalah menceritakan sesuatu yang buruk yang ada pada diri orang lain. Sesuatu yang diceritakan mengenai orang lain itu mungkin berkaitan  tubuh badan seseorang, agamanya, dunia, diri, akhlak, harta, anak, orang tua, isteri, pembantu, pakaian, cara jalan, gerak-gerik, wajah atau segala hal yang berkaitan dengannya. 

3.  Ghibah / Mengumpat / Gossip boleh berlaku melalui lisan, tulisan atau melalui bahasa isyarat.

4.  Walaupun yang dibicarakan itu betul pada orang tersebut, ia adalah ghibah yang diharamkan. Jika yang dibicarakan itu tidak benar, ia adalah fitnah.

5.  Dunia sosial hari ini mudah terdedah dengan gossip dan mengumpat melalui media sosial sama ada melalui FB, Whatsapp, Telegram, Blog dan sebagainya. Bila di post atau forward akhirnya ianya menjadi fitnah. Bahkan jika like pun sama macam bersubahat dalam perkara tersebut. 

Jadi, jangan sebarkan perkara yang tak tahu kebenarannya... Bahkan jika benar sekalipun..tapi perkara itu aib orang...tak perlulah disebarkan... 

JOM bersifat RAHMAH dengan orang lain. Jauhi perbuatan mengata, mencela, menceritakan aib orang lain apatah lagi mengumpat. 

Diolah dari:telegram.me/hadisharian_ikram

Filem Viral
Sumber: Google images 


Dari hadis di atas dilarang perbuatan mengumpat dan mengata... Tapi, zaman sekarang adakah Viral tu kategori mengumpat moden? Umpat menggunakan jari... 

Viral ada dua kategori.... Kategori baik dan kategori tak baik... Viral baik seperti menyebarkan maklumat seseorang untuk mendapatkan bantuan...contoh..Anak yang sakit... Perlukan duit dan bantuan perubatan.  Atau orang susah yang perlukan pertolongan. 

Viral tak baik..  Ialah sebarkan keburukan seseorang... Seperti status seseorang kemudian diprintscreen kemudian disebarkan dalam Group..Dan sama-sama beri komen pasal status tu... Perbuatan tu kan mendapat dosa sebab mengutuk dia... Sepatutnya.. PM terus dengan orang tu jika orang tu ada buat salah.. 

Jadi, sepatutnya kita sendiri boleh fikir yang baik yang mana buruk kan.. Jangan biarkan kita buat Viral buruk... Tapi Viral baik biarlah buat selalu.. Moga kita pun beroleh kebaikan.. 

Jika pernah buat yang buruk.. Istighfarlah.. Moga Allah ampunkan dosa atas ketelanjuran kita...

Catat Komen

3 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)