div id='header-inner'>

Fobia Durian!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Entry throwback


Sana sini dok cerita pasal durian je... Penuh wall dan newfeed pasal durian... Bau dan memukau warnanya... Tapi.. Rasa tak sanggup nak makan..  Fobia Durian masih tak hilang walaupun hampir 13 tahun dah berlalu tragedi durian...

MF dulu agak hantu durian... Memang adik beradik suka makan durian... Bagi yang kenal.. MF memang ada penyakit asma.. Walaupun begitu.. Bila musim durian masih makan durian cuma dikawal dengan baik oleh mak MF...  Makan tapi berpada la kan...

Tapi nak jadi satu kenangan pahit... Durian kuning, kami panggil durian kahwin...isinya lemak berkrim... Kalah durian crepe... Ulasnya besar... Isi tebal dan warna kuning menyerlah... Baunya tak kuat sangat.. Memang sedap... Durian tu pertama kali kami dapat rasa...


Pakat makan la kongsi-kongsi kami adik beradik.. Rasa sorang sikit..  MF rasa dalam dua ulas... Fuhh.. Puas makan... Lepas makan minum air dalam kulit durian untuk elak panas badan...

Kesan dari tu... Malamnya, terus kena serang asma teruk... Memang teruk dari yang biasa... Macam-macam cara buat... Asma tak reda... Akhirnya, bapa MF panggilkan jiran untuk hantar ke hospital...  Masuk wad kecemasan dan kena nebulizer... Itulah pertama kali kena nebulizer...

Tiga kali sedut gas.. Tak lega, akhir kena tahan wad... Waaa... Itulah sejarahnya... Nak jadi cerita... Kena tahan wad.. Lagi dua hari nak ujian lisan SPM... Rasa nak nangis...

Tapi redha je la kan.. Dok la kat wad dua hari... Setiap hari kena makan 14 biji ubat... Kena sedut dan buat ujian pernafasan...  Masa ujian terakhir tu, buat juga bersungguh-sungguh sebab nak balik... Mengenangkan ujian lisan yang bakal tiba tu...

Sejak peristiwa.. MF fobia nak makan durian lagi... Kebetulan juga dapat suami pun jenis tak makan durian..  Jadi takdelah pewaris makan durian...

Tapi balik kampung.. MF tetap makan durian kampung.. Durian isi putih... Jenis ni kurang panas sikit... Dan biasanya mak MF buat cekodok durian... Yang ni MF makan la...sebab dah bercampur tepung.. Jadi hanya rasa durian... Takdelah kuat sangat bau dan kesan durian dalam badan...

Sebab tu lah tak kisah sangat pasal durian sekarang ni... Orang dok tayang gambar durian sana sini pun tak terliur... Alhamdulillah...

Walaupun ditarik satu nikmat... Banyak lagi nikmat lain Allah ganti... Jadi setakat durian takde hal dah sekarang ni... Lebih sayangkan badan dan jaga kesihatan daripada menanggung sakit...

Walaupun sihat sakit dari Allah... Mencegah itu lebih baik dari mengubati... 

Catat Komen

4 Ulasan

  1. Disini blm musim lg..klu ada pon durian dr thailand😊

    BalasPadam
  2. baru akak tau org asma kene berhati2 ngn durian...

    akak pakai bedal je, cuma mungkin akak asma skit2, itu yg tak pernah terkena trk...
    pasni kene berpada2 lah ngn durian nih...

    BalasPadam
  3. Saya tak makan durian.. hehehe..

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)