div id='header-inner'>

Resepi Ketupat Palas!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Insha Allah, satu kelaziman dan menu utama raya tak lepas tidak iaitu ketupat palas... MF orang utara, memang tak rasa meriahnya raya kalau takde ketupat palas ni...

Alhamdulillah, masa anak dara lagi, semua adik perempuan MF mak ajar buat ketupat palas... Alhamdulillah, semua mewarisi cara buat ketupat palas... dan MF advance sikit sebab reti juga buat ketupat daun kelapa, atau ketupat nasi, tapi zaman sekarang orang tak buat dah guna daun kelapa, orang guna ketupat segera je... Tapi ketupat palas, tak sedap sangat kalau yang segera sebab cara prosesnya lain kan...

Ketupat palas ni ada dua jenis, Jantan dan betina... Tapi MF lebih pakar,,,,, haha.. pakar la sangat... buat ketupat jantan... walaupun ketupat betina senang, tapi kurang cantik bentuknya... ketupat jantan lebih cantik dan tak masuk air semasa merebusnya.

Sumber: google images

Cara nak buat sarung ketupat...
Ini cara buat ketupat betina, kalau nak buat jantan, cara pusing yang hujung tu lain sikit.. perlukan kelembutan tangan untuk memusingkannya... -Sumber: Google images-

Cara nak buat ketupat palas:

Basuh beras pulut sebersihnya
Masakkan pulut dengan santan yang telah pun diletakkan garam.
Masak lah macam kita masak nasi tu...

Bila dah suam-suam, bolehlah dimasuk dalam sarung ketupat yang kita dah siap-siap buat tu tadi...

Biasanya, sarung ketupat palas ni, dibuat sehari sebelum nak buat ketupat tu... Istilahnya orang panggil "buka daun"... Tujuannya, mudah masa nak buat ketupat nanti.. Takdelah daun tu patah, atau pecah masa buat ketupat.

Pulut diisi dalam sarung ketupat, dibalut seperti dalam gambar di atas... Disimpul dihujung kepalanya supaya tak masuk air semasa merebusnya.

Nak buat ketupat palas memang kena ada minat dan seni juga, kalau tak, tak menjadi masa nak buat tu nanti... Tak susah nak belajarnya... cuma perlukan kesabaran sikit je... hehe... 

Catat Komen

1 Ulasan

  1. iye ke ada jantina?
    tq la for sharing this info, MF.
    aida selama ni just ngap ajer.
    memang x tau ada jantan betina nyer :)

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)