div id='header-inner'>

16 Adab Menyambut Hari Raya Aidilfitri

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

*ADAB MENYAMBUT AIDIL FITRI.*

1. Bila dengar pengumuman raya, kalau jatuh pada esoknya, *teruslah bertakbir raya.* Kalau jatuh pada hari berikutnya, takbir bermula selepas maghrib. Banyakkan bertakbir pada malam tersebut sehingga selesai solat raya. Untuk wanita, boleh takbir setakat pendengaran sendiri.

2. *Banyakkan berdoa pada malam raya.* Doa pada malam ni sangat mustajab. Jangan suka menyebut perkara-perkara yang negative atau menyakitkan hati orang lain.

3. *Zahirkan kegembiraan untuk menyambut hari raya.* Hiasi dengan bertahlil dan bertahmid.

4. *Berikan kegembiraan kepada orang terutamanya ibu bapa dan keluarga*.

*Ibu bapa mertua juga perlu dilayan seperti ibu bapa sendiri  Bagi yang tidak dapat berhari raya bersama atas sebab-sebab yang benar-benar tidak dapat dielakkan, telefon lah mereka. Sebaik-baiknya balik raya.*

5. *Jgn ada perkataan atau perbuatan yg menyakitkan hati orang lain* terutamanya kepada suami/isteri dan anak-anak.

6. *Mengucapkan doa sesama muslim* semasa berjumpa dengan ucapan;
تقبل الله منا ومنكم
“Taqabbalallaahu minnaa wa minkum"

dan dibalas dengan ucapan;
منا ومنكم تقبل يا كريم
“Minna wa minkum taqabbal ya kariim."

7. *Minta ampun kat mak ayah.* Pada malam raya pun boleh. Cium tangan (mulut cium tangan, bukan dahi cium) dan cium /peluk lah mak ayah.

8. *Mandi sunat hari raya dan memakai pakaian yang cantik.* Ada 4 jenis mandi sunat di samping mandi sunat hari raya aidil fitri iaitu hari raya aidil adha, hari arafah dan hari jumaat.

9. *Sblm langkah keluar utk solat, sarapan dulu.* Nabi mkn kurma dengan jumlah yg ganjil dan minum air.

10. *Disunatkan untuk Solat aidilfitri.* Bagi wanita yang uzur, sangat digalakkan untut turut ke masjid. Untuk mendapat mustajab doa imam dan mendengar khutbah utk peringatan. Sangat rugi kalau x pergi.

11. *Pergi jalan lain, balik jalan lain.* Kalau naik kereta, parking jauh sikit dari masjid supaya dapat melangkah lebih banyak ke masjid.

12. *Gunakanlah Aidilfitri utk bermaafan.* Allah lembutkan hati pada masa tu. Allah ampunkan kita takan kita tak bleh ampunkan org lain. Kalau hati terus keras untuk memaafkan, maknanya ada sesuatu dalam hati kita yang tidak ok.

13. *Gunakan Aidilfitri untuk ziarah menziarahi.* Jgn tengok wayang atau buat hal lain. Hormatilah Allah dah bagi eidul fitri

14. *Beri hadiah*sebagai memberi kegembiraan kepada orang lain terutamanya ibu bapa dan keluarga.

15. *Jangan bezakan tetamu* Tetamu dtg bw rezeki dan rahmat,.keluar bawa dosa2 kita. Dapat keampunan dr Allah. Lagi ramai tetamu yang datang, banyak rahmat Allah yang masuk. Jangan bezakan tahap tetamu x kira kanak-kanak atau dewasa. Biarlah berapa kali pun kanak-kanak yang sama, dia masih tetamu kita. Layan sebaik-baiknya.

16. *Puasa enam* Puasa sekali ngan qada pun boleh. Qada dulu, enam lepas tu pun boleh. Enam dulu, qada pun boleh.


Sumber: whatsapp 

Catat Komen

0 Ulasan