GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Pahala Suami Isteri Ketika Puasa!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Puasa secara zahirnya bermaksud menahan nafsu... Tapi bagi suami isteri, nafsu syahwat memang kena control dan kawal, namun bukanlah puasa tu menyebabkan hubungan suami isteri menjadi terpisah dan renggang...

Boleh saja raih pahala Suami isteri walaupun sedang berpuasa..  Ikut cara Nabi Muhammad s.a.w:



Hadis di atas sahih iaitu hadis Riwayat Muslim.

Jadi puasa bukan penghalang... cuma ada batasan dan larangannya.  Iaitu, sepertinya yang disebut oleh Allah dalam surah al-Baqarah ayat 187 yang bermaksud:

“Dihalalkan bagimu pada malam hari puasa bercampur dengan isteri-isterimu, mereka itu adalah pakaian bagi kamu, dan kamu pun adalah pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahwasanya kamu tidak dapat menahan nafsumu, karena itu Allah mengampuni kamu dan memberi maaf kepadamu. Maka sekarang campurilah mereka dan carilah apa yang telah ditetapkan Allah untukmu, dan makan minumlab hingga terang bagimu benang putih dari benang hitam, yaitu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sampai malam, (tetapi) janganlah kamu campuri mereka itu, sedang kamu beri’tikaf dalam mesjid. Itulah larangan Allah, maka janganlah kamu mendekatinya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepada manusia, supaya mereka bertakwa. (QS. Al-Baqarah: 187)

1Ulasan

  1. Assalamualaikum maria dan slaam singgah dri kaknoor
    Peekongsian yg baik dibulan puasa ni sekadar cium tk jdi masaalah insya Allah ikut cara Nabi kita kan..

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ