div id='header-inner'>

Resepi: Rendang Kerang!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Akibat belek buku resepi Chef Wan, dah terliur sendiri... Mengidam betul semalam nak masak dan makan rendang kerang... Memandangkan bahan pun senang... cuma nak dapatkan kerang tu takde jaminan.

Tapi suami ai, cuba dapatkan juga... Nak dijadikan rezeki, ada pula jual kat pasar... Alhamdulillah, dibelinya kerang sekilo... Kerang sekilo, berat kulit je la lebih kan...

Gagah la membuat rendang kerang semalam... Ikut resepi Chef Wan walaupun tak 100% cukup bahan.


Bahan-bahannya:

1 kilo kerang, direbus dan diambil isinya.

Bahan untuk dikisar:
1 biji bawang sederhana besar
5 ulas bawang putih
3 biji cili padi
2 batang serai (serai MF kecil sebab tu guna 2 batang, kalau serai yang besar, cukup sebatang je)

2 sudu cili giling
100ml santan
1/2 sudu kerisik
1 1/2 sudu air asam jawa (boleh guna asam keping atau asam gelugur)
Gula dan garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara memasak:
Tumis bahan yang dikisar sehingga naik bau.
Masukkan cili giling dan kacau rata
Masukkan santan, air asam jawa dan gaul sehingga pekat.
Masukkan kerang, garam dan gula. Kacau lagi sehingga rata.
Kemudian masukkan kerisik dan kacau rata sehingga sebati semua rempah dan bahan.
Biarkan dalam 2 minit dan angkat serta hidangkan panas bersama nasi. 

Memang sedap walaupun resepi ni tak cukup bahan. Bahan asal ada daun kunyit dan daun limau purut. Tapi dah takde... MF buat aje guna bahan sedia ada. Tetap sedap. Tergoda juga en.somi... haha.. dia tak boleh makan sebab resdung... Jadi, tengok dan ambil bau je la.. hehehe..

Sesiapa nak mencuba resepi-resepi ni... dipersilakan... 

Catat Komen

3 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)