News Breaking
Live
wb_sunny

Breaking News

Cara Ajar Anak Kenal Allah!

Cara Ajar Anak Kenal Allah!

Dalam banyak-banyak ilmu... Ilmu mengenal Allah atau mengenal Pencipta kita yang perlu dan wajib kita terapkan dalam diri anak-anak. Bahkan diri kita sendiri sebagai ibu bapa pun jangan pernah putus untuk terus belajar ilmu akidah dan tauhid.

Fitrah anak yang belum baligh suci... Buktinya... Cuba dengarkan anak dengan azan dan zikir... Dia pasti akan diam dan tenang... Nak diamkan anak yang aktif, selalulah pasangkan zikir dan berzikir bersama anak-anak... Insha Allah... Tenang dia...

Jadi, masa umur anak belum mumaiyyiz lah waktu terbaik untuk terapkan ilmu aqidah...

Biasa dia dengan alam dan kehidupan semulajadi.. Tengok pokok, tengok binatang, kenal anggota badan... Dan kaitkan dengan Pencipta alam dan makhluk yang Maha Besar... Insha Allah... Lama-lama ia menyerap di hati...

Bila anak pandai menyebut, biasakan dia dengan kalimah syahadah... Tak guna anak pandai macam mana sekalipun tapi syahadah tak reti, Allah tak kenal...

Pengalaman MF sebagai guru agama... Umur 14 tahun tak tahu mengucap lagi... Allahu Rabbi... Nak salahkan cikgu ke???

Bab agama bermula dari rumah... Jadi, kitalah yang didik... Jangan harapkan sesiapa... Pesanan ni untuk MF sendiri... Dan untuk semua ibu bapa juga...

Ilmu akidah penting... Ilmu yang paling wajib dan teratas dalam semua ilmu yg ada di dunia ni... Jadi, jangan pandang remeh... Kita pun kena belajar juga kalau tak reti... Asma al-Husna, sifat wajib, sifat mustahil, sifat 20 paling kurang ingat dah... Renungan bersama...


Tags

Newsletter Signup

Signup untuk dapatkan informasi terbaru dari mariafirdz.com.

4 Comments

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. bila kecik-kecik dah kenal Allah.insyaAllah membesar jadi anak yang baik..kemana-mana sahaja ingat Allah.

    BalasPadam
  2. betul juga kata ustazah ni ... tq atas reminder ni :)

    BalasPadam
  3. alhamdulilah, selalu dapat ilmu yang bermanfaat dekat blog MF. terima kasih ya kerana selalu berkongsikan ilmu-ilmu seperti ini.

    BalasPadam
  4. CT rasa ibu bapa zaman skrang ni mmg tabah n cekal..
    besarkan anak2 dalam zaman moden.. but insyallah boleh nak lentur baik2..

    takut.. takut nanti ada anak sendiri macam mana..
    semoga semua baik2 saja =)

    BalasPadam