Ticker

6/recent/ticker-posts

8 Pantang Larang Ketika Berblog!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Dalam hidup ini ada peraturan dan pantang larangnya. Begitu juga dengan berblog. Ada pantang larang dalam berblog yang mungkin orang tak ambil kisah. Tapi bagi sesetengah pembaca dia sangat kisah. Antaranya:

Jangan Campur Adukkan Bahasa Dalam Satu Entry
Sakit otak jumpa blog bahasa rojak nih... Apatah lagi entryblog yang guna bahasa alien... Kononnya moden la sangat tapi satu hapa tak boleh faham dan nak kena mengeja balik bila baca entry nya. Pantang betul kalau jumpa entry blog bahasa rojak.. Kalau nak buat entry inggeris, satu bahasa je la.. Jangan nak campur dengan bahasa Melayu. Pantang ok!

Jangan Copy Paste Tanpa Sumber
Bab copy paste ni tak pernah selesai.. Ianya berkait dengan sikap dan etika berblog. Jika nak copy paste dari blog orang, pastikan letak sumber... Kalau tak backlink pun sekurang-kurangnya letak la sumber dari mana. Sekalipun gambar, sebaiknya letakan sumber asal. Jika gambar sendiri, jangan lupa pula letak kan watermark yang strategik supaya orang tak boleh edit gambar kita. 

Jangan Update Entry Waktu Moody
Mood penting dalam berblog. Jika update blog tanpa rasa tanpa hati, apa yang kita nak sampaikan tak kan sampai kepada pembaca...pembaca baca pun rasa pelik... Dan kalau kita baca pun, rasa pelik. Ayat pun mesti mengarut dan berulang-ulang. Jadi, jangan update blog waktu moody atau emosi tak stabil... Terutama wanita la ni... 

Jangan Paksa Diri Dalam Berblog
Berblog biar enjoy dan rasa seronok. Jangan tengok blog orang lain sentiasa update dengan cerita yang menarik kita pun nak update juga. Tapi kita takde idea dan mood... Jadi, kita paksa diri untuk berblog. Jangan sesekali begitu.  Nanti kita akan stress sendiri... Dan terasa blog menjadi beban pula.  Berbloglah dengan enjoy ya.

Jangan Berblog Sebab Ikut Kawan
Ada kawan MF pernah nak ikut MF berblog... Sebab dia tengok blog MF banyak info, boleh cerita...boleh buat duit. Hehe... Jangan ye.  Jangan berblog sebab ikut kawan. Berblog perlukan minat dan ilmu... Tapi yang paling penting minat lah. Kalau de ilmu tapi tak minat tak jadi juga. Macam MF kat Universiti dulu, belajar buat blog dan web tapi masa tu minat takde. Jadi, blog tu terabai je. Tapi lepas kahwin, baru datang minat, Alhamdulillah ilmu yang lama tuh dapat MF guna kembali. 

Jangan Buat dan Sebarkan Fitnah
Ini, bukan setakat berblog, fitnah memang perbuatan mazmumah yang wajib dielakkan dalam diri. Janganlah buat blog sebab nak buat fitnah, gosip sana sini dan kongsi berita yang tak pasti. Berbloglah untuk sesuatu yang berfaedah untuk diri kita dan orang lain. Apa guna berblog tapi dapat dosa kan.

Jangan Cerita Hal Dalam Kain
Ini blog peribadi la yang banyak buat. Blog para isteri la ni.. Kadang syok sangat bercerita hingga tak sedar buka aib diri, aib suami dan ai keluarga... Bercerita hal peribadi perlu diatasi iman dan akal bukan emosi. Peringatan untuk diri MF juga ni.

Jangan Serabutkan Blog Dengan Iklan
Yang ni pun antara pantang larang MF juga ni... Jangan serabutkan iklan dalam blog. Tambah iklan jenis pop-up. Elakkan iklan jenis itu sebab iklan camtu kebanyakan tak mesra mobile. Jadi, orang akan closed je.  Jika nak kongsikan ilmu, hadkan iklan yang terlalu banyak dan serabut dalam blog. Kalau iklan banyak, blog pun jadi berat. 

Cukup kot setakat ini. Cukup lah lapan pantang larang ni. Entry ni atas pengalaman dan pendapat MF sendiri... Terpulang pada orang lain untuk terima atau tidak. Moga kita dapat meningkatkan kualiti kandungan blog kita agar jadi sesuatu yang bermanfaat untuk kita semua.

Catat Komen

7 Ulasan

  1. Alhamdulillah menjadi panduan untuk PC juga ni.,

    BalasPadam
  2. Thank you for the sharing.. baru perasan ada yang terbuat...

    BalasPadam
  3. ini kathy setuju sangat sis..

    BalasPadam
  4. Good sharing..rasanya bahasa rojak tu cikla ada ter"buat kot... hehe

    BalasPadam
  5. tq for the info. bnyk jgak pantang larang dlm brblog..

    BalasPadam
  6. alamak awal² dah langgar pantang akak ni.fiza ada juga campur bahasa ni..huhu

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^