Kemestian Masa untuk Anak: Jaga Solat!

Maria Firdz
6
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

sumber: google images

Ada lima kemestian masa untuk anak... Dalam Membantunya Jadi Anak Cemerlang Akademik
Salah Satunya : Jaga Masa SOLAT

Selain mentaati perintah Allah Azzawajalla

Berikut implikasi anak bersolat.
Sehari 5 waktu, 17 rakaat (Solat fardhu sahaja)
17 kali sujud kepada Yang Maha Esa sehari
119 kali sujud kpd Allah seminggu
6,188 kali sujud setahun (119 X 52 minggu)

Katakan anak mula bersolat pada umur 10 tahun:
(Memang ramai juga yang bersolat penuh lebih awal dari itu)
Bayangkan bilangan anak bersujud menjelang:
-- UPSR (12 Thn) : 12,376 kali (6,188 x 2 tahun)
-- PT3 (15 thn) : 30,940 kali (6,188 x 5 tahun)
-- SPM (17 thn) : 43,316 kali (6,188 x 7 tahun)

Sebab itulah anak yang bersolat:
-- lebih mudah dengar teguran mak-ayah
-- lebih senang dinasihati guru
-- lebih peka dengan apa jua suruhan

KERANA:
Mereka sentiasa bersujud kepada Allah
Hati mereka lebih lembut
Perasaan mereka lebih halus
Emosi mereka lebih terkawal
Nafsu mereka lebih jinak

JUSTERU MUDAH
Mendidik
Membimbing
Menegur
Menasihati
Menunjuk ajar

Malah ... lebih mudah marah mereka.

Nah ... bayangkan anak yang tidak pernah bersolat.
Hati keras
Nafsu buas
Telinga pekak
Perasaan membuak-buak
Emosi tidak tenteram

Justeru:
.... mana boleh mendidik seperti ini
.... mana mungkin menegur mereka
.... mana dia mahu dengar apa jua nasihat mak-ayah
.... mana dia peka apa saja rayuan mak-ayah
.... mana ada perasaan kpd segala hujjah2 ibubapa

TIADA - TIADA - TIADA - TIADA.

Apabila mereka menjauhkan diri dengan perintah Allah
Lebih lagi jauhlah mereka dengan teguran dan nasihat mak-ayah.
Sebab itu sering juga saya dengar complain mak-ayah seperti berikut:
"Entahlah anak saya tak dengar cakap ..."
"Susahlah kita tegur dia buat dak saja ..."
"Tak tau dah nak buat apa ... liat sangat anak saya"
"Degil, degil, degil ... walaupun macam-macam saya buat"

Baik Mak-Ayah yang terlibat,
Kini mungkin terjawab kemusykilan anda
Didik jiwanya
Pupuk rohaninya.

TETAPI
Diri mak ayah dulu yang kena diperbetulkan.
Mak ayah kena kukuh solat dulu.

Rumusan:
Jaga masa solat anak anda
Mudah mendidik anak anda
Senang menegurnya
Tak sukar membantu.
JAGA SOLAT ANAK
PASTIKAN SOLATNYA 100% MENCUKUPI

Sumber: Facebook Dr Shukri Abdullah

Pengalaman MF sebagai guru pula... Kebanyakkan ibu bapa solat namun, tak tegas dalam menyuruh dan mengajak anak solat... Jadi, hasilnya... anak-anak anggap solat itu tak penting bagi mereka.. 

Catat Ulasan

6Ulasan

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ

  1. Saya ajar anak solat sejak umur 5 tahun...tapi start awal 2014 (7 tahun) saya memang pastikan dia tak tinggal solat.harap2 umur 9 tahun nanti tak payah dah disuruh2.Dia buat sendiri.buat masa ni memang kena ingat kan.saya kunci jam jugak..bunyi je jam dia kena solat.

    BalasPadam
  2. Insyaallah.. Akn cuba perbaiki dan didik ank sebaiknya..

    BalasPadam
  3. tima kasih mf berkongsi ilmu
    tambah ilmu di hari yg berbahagia ini
    salam maulidul rasul

    BalasPadam
  4. nice sharing cikgu
    saya akan cuba amalkan

    BalasPadam
Catat Ulasan

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !