Perasaan Anda Selepas Menjawab Teka-teki Ini!

Maria Firdz
8

Selalu orang bagi teka teki duniawi, cuba jawab teka teki islam ni:

1. Ada seseorang menemukan bangkai di jalan, kemudian dia makan sampai kenyang dan sisanya dia bawa pulang. Padahal dia tidak gila, tidak kelaparan, juga tidak terpaksa. Mengapa berlaku demikian?

2. Pada dasarnya, tanah boleh menggantikan air. Orang yang hadas kecil dan dia tidak memiliki air, boleh tayammum dengan tanah. Orang yang junub dan tidak mendapatkan air, boleh tayammum dengan tanah juga. Tapi ada satu keadaan,di mana air pula yg menggantikan tanah. Keadaan apakah itu?

3. Pada dasarnya, semua benda yang boleh diperjual belikan, boleh juga disedekahkan, atau dihadiahkan. Tapi ada benda yang boleh dihadiahkan, tapi tidak boleh diperjual belikan. Benda apakah itu?

4. Ada sesuatu yang tersusun lebih dari 100 bagian, tetapi jika dibagi dua hasilnya kurang dari dua puluh? Apakah itu?

5. Ada Orang yang solat tanpa rukuk dan tanpa sujud, padahal dia sihat dan anggota badannya lengkap. dan solat statusnya sah. Bagaimana itu blh terjadi?

6. Ada org yg solat tp tahiyat nya 4 kali.. Solat apa ya?

7. Solat jahar adalah yang rakaat pertama dan keduanya di keraskan bacaannya. Dan solat sir rakaat selepasnya. APAKAH solat sirr berjamaah apa yang terletak antara dua solat jahar berjamaah?

8. Sebutkan ibadah sunnah yang jika seseorang melakukannya, maka pada waktu yang sama, seluruh manusia dimuka bumi tidak ada yang melakukannya?

9.Islam menganjurkan untuk selalu melakukan ibadah wajib. Sebutkan ibadah wajib yang hanya boleh dilakukan sekali ;jika dilakukan lebih dari sekali akan ada penyesalan dalam hidupnya.


Nak tahu jawapan??? OK,,, scroll ke bawah:
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
Scroll lagi... sikit je lagi....
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v

Ok ini jawapan utk semua soalan diatas, InsyaAllah:

Jawapan:

1. Bangkai yang dihalalk an, yaitu bangkai laut (ikan) atau belalang.

2. Keadaan orang yag tinggal di atas kapal/laut dan sedang menyelenggarakan jenazah. Maka mayat dibuang di Laut dapat menggantikan dikuburkan di tanah.

3. Haiwan korban. Sebelum statusnya jadi korban boleh diperjualbelikan. Setelah jadi korban, tidak boleh diperjualbelikan apapun bagiannya, kecuali apabila dihadiahkan.

4. Al-Qur’an al-Karim terdiri dari 114 surah, tapi jika kita buka pertengahan mushaf, maka kita temukan tengah al-qur’an ada di surat ke-18. Kurang dari 20.

5. Solat jenazah.

6. Orang yg masbuq ketika solat maghrib dan mendapati imam telah lewat ruku’ pada rakaat kedua dan belum bangun ke rakaat ketiga. Sehingga tahiyat nya menjadi 4x.

7. Solat asar pada hari Jumaat, kerana itu menjadi solat siir ditengah2 solat jumaat yang jahar dan maghrib yang jahar.

8. Mencium hajar aswad adalah sunnah

9. Berkhatan


untuk penjelasan bagi isu dan persoalan , boleh la cari ea... dan rujuk para ustaz.. klau nk dihuraikan panjang pula kisahnya.. 

jadi, Perasaan Anda Selepas Menjawab Teka-teki Ini????? 

Ilmu agama: makin banyak kita belajar, makin terasa kerdil dan jahilnya diri ini... 
Tags

Catat Ulasan

8Ulasan

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ

  1. Sambil berteka-teki dapat pengetahuan Maria.. terimakasih.. :))

    BalasPadam
  2. rasa lega...sebab jawapan ada kat bawah..hahahhaah

    BalasPadam
  3. Ye.. Pernah dpt dari cousin soalan ni.. Mmg tak sangka banyak soalan yg tertinggal tanpa jawapan.. Ingat banyak dah tau.. Rupanya banyak lagi yang tak tahu..

    BalasPadam
  4. mmg x terjawab le
    kan betul tu..
    thanks dear berkongsi

    BalasPadam
Catat Ulasan

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !