div id='header-inner'>

Larangan Mencela Makanan!

Sumber: google images
Pernahkan kita dengar, alah makan itu tak sedap mana pun.. Makan kat rumah kenduri tu tak sedap la... 

Nabi s.a.w mengajar kita beradab dengan makanan, melarang mencela makanan walaupun makanan tu kita tak suka.

Dari Abu Hurairah r.a. berkata: "Tidak sekali-kali Rasulullah s.a.w mencela makanan. Jika Baginda menyukainya, maka Baginda makan. Jika Baginda tidak menggemarinya, maka Baginda tidak makan" (Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dari Jabir r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. meminta lauk pauk kepada keluarganya, lalu mereka berkata: "Tidak ada yang kita punyai melainkan cuka. Beliau s.a.w. lalu memintanya dan mulailah beliau makan serta bersabda: "Sebaik-baik lauk pauk ialah cuka, sebaik-baik Iauk pauk ialah cuka." (Riwayat Muslim)

Jika tak suka dengan sesuatu makanan, tinggalkan saja... Tak usah komplen... 

Sunnah dan berpahala jika memuji makanan... Jadi, tak susah nak puji masakan isteri juga... Isteri suka.. Keluarga pun bahagia... 

Catat Komen

12 Ulasan

  1. Kita kekadang dalam tak sedar mencela makanan.. moga2 kita dapat memperbaiki diri kita dengan perkongsian nih..

    BalasPadam
  2. betul tu..rezeki dari Dia..tak perlu mencela..

    BalasPadam
  3. anda ditag http://calrasepatrick.blogspot.com/2014/09/preloved-giveaway-by-annur.html

    BalasPadam
  4. sedap atau tak
    itu rezki dari Allah
    memang ta ptut pun mencela
    thanks for reminds :)

    BalasPadam
  5. Yelah.. tak payah cakap orang kita sendiri pun selalu macam tu. Nak2 lagi makan yg kita kena bayar.. Sama2 kita jadikan peringatan

    BalasPadam
  6. Betul tu Maria..sedap ke tak sedap itu adalah rezeki Allah

    BalasPadam
  7. tulah kan, saya pun biasa dengar
    benda yang dah jadi macam rencah
    tak sah kalau tak complaint

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)