GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Pendarahan Ketika Hamil: Bahayakah dan Hukumnya

Sumber: google images

Apa itu pendarahan ringan dan adakah ia normal?

Spotting ialah pendarahan ringan dari faraj. Ia serupa dengan haid, tetapi ringan sedikit. Warna darahnya pula berbeza, dari merah hingga ke coklat. 

Adalah normal bagi anda merasa bimbang jika ternampak ada pendarahan berlaku. Sebenarnya, pendarahan yang berlaku dalam minggu-minggu awal kehamilan biasa berlaku. Satu perempat daripada wanita hamil mengalami pendarahan dalam trimester pertama.

Anda lebih berkemungkinan untuk mengalami pendarahan ringan jika anda telah menjalani IVF atau rawatan lain yang serupa untuk membantu anda hamil. Ini mungkin disebabkan oleh cara bagaimana bayi anda disenyawakan. Dua embrio mungkin diletakkan ke dalam uterus (rahim) dan kedua-duanya mungkin lekat, tetapi salah satu daripadanya tidak kekal. Ini dipanggil kembar yang hilang, dan ia boleh menyebabkan pendarahan.

Dalam kebanyakan kehamilan, pendarahan ringan tidak mendatangkan masalah dan dianggap sebagai "salah satu perkara biasa sahaja". Walau bagaimanapun, ia juga boleh menjadi tanda bagi keadaan yang lebih serius seperti keguguran. Sebab itulah lebih baik bagi anda mengambil serius terhadap sebarang pendarahan semasa kehamilan dan mendapatkan pemeriksaan doktor. 

Apakah punca utama pendarahan faraj semasa hamil?

Dalam fasa awal kehamilan, pendarahan dan pendarahan ringan biasanya tidak membahayakan dan disebabkan oleh:
  • Hormon yang mengawal kitaran haid anda mencetuskan pendarahan apabila sampai waktu anda sepatutnya datang haid. Ini dipanggil pendarahan "penebusan" (breakthrough). Anda mungkin mengalaminya lebih daripada sekali, sekitar waktu anda biasanya datang haid semasa anda belum hamil.
  • Pelekatan telur yang telah disenyawakan pada lapisan uterus anda menyebabkan pendarahan. Ini dipanggil pendarahan implantasi. Jenis pendarahan ringan ini biasanya berlaku selama satu atau dua hari.
  • Apakah punca-punca lain yang boleh menyebabkan pendarahan faraj semasa hamil?


Mungkin ada perkara-perkara lain yang sedang berlaku dalam badan anda yang menyebabkan pendarahan ini:
  • Pintu masuk ke uterus anda iaitu serviks mungkin terengsa. Hormon kehamilan boleh mengubah permukaan serviks membuatkan ia cenderung untuk berdarah. Contohnya, anda mungkin berdarah sedikit selepas hubungan seks.
  • Anda mungkin mempunyai fibroid. Fibroid ialah ketumbuhan pada dinding rahim. Jangan bimbang, fibroid bukannya kanser. Kadang-kala plasenta melekat di mana terdapatnya fibroid.
  • Mungkin terdapat ketumbuhan kecil pada serviks anda. Ini dipanggil polip serviks (cervical polyp) dan ia tidak membahayakan.
  • Anda mungkin mengalami jangkitan serviks atau jangkitan faraj.
  • Anda mungkin menghidap penyakit keturunan seperti penyakit Von Willebrand yang membuatkan darah anda sukar membeku.

Malangnya, terdapat beberapa penyebab pendarahan lain semasa awal kehamilan yang merupakan berita buruk, iaitu keguguran dan kehamilan ektopik (kehamilan di luar rahim). Pendarahan jenis ini biasanya turut disertai dengan sakit perut dan kekejangan.

Keguguran pada awal kehamilan biasanya berlaku apabila bayi tidak berkembang dengan betul. Pendarahan daripada keguguran beransur-ansur menjadi banyak. Keguguran awal memang menyedihkan, tetapi malangnya, ia sangat biasa berlaku. Malah, sesetengah wanita mengalami keguguran sebelum mereka tahu bahawa mereka hamil dan menganggap mereka hanya datang haid.

Kehamilan ektopik pula berlaku apabila telur yang disenyawakan melekat pada bahagian luar uterus. Jika anda mengalami kehamilan ektopik, pendarahan mungkin berlaku tanpa henti dan darahnya berwarna gelap dan cair seperti jus prun. Kehamilan ektopik boleh membuatkan anda sakit teruk, oleh itu ia perlu ditamatkan segera.

Satu lagi punca pendarahan ialah kehamilan molar. Kehamilan molar menjejaskan 2.8 daripada 1,000 kehamilan di Malaysia. Kehamilan molar berlaku apabila embrio tidak membesar dengan betul tetapi sesetengah sel yang membentuk plasenta terus membesar secara abnormal. Untuk melindungi kesihatan anda, kehamilan molar perlu digugurkan dengan segera. 

Kesemua penyebab pendarahan yang disebutkan di atas mempunyai kaitan dengan apa yang sedang berlaku dalam badan anda. Namun ada juga kemungkinan pukulan daripada luar perut anda mencetuskan pendarahan. Ia boleh disebabkan oleh jatuh, kemalangan jalan raya atau tumbukan secara langsung pada perut. (Ketahui lebih lanjut mengenai isu-isu melibatkan keganasan rumah tangga.)

Apa yang harus saya lakukan jika saya mengalami pendarahan faraj semasa hamil?

Hubungi doktor anda dengan segera untuk mendapatkan nasihat, walaupun pendarahan itu akhirnya berhenti. Anda mungkin perlu ke hospital dan berjumpa doktor untuk mengenal pasti sebab pendarahan tersebut. 

Doktor anda mungkin akan membuat pemeriksaan dalam faraj untuk memastikan semuanya berjalan dengan baik atau menasihatkan anda membuat imbasan ultrabunyi. Imbasan ultrabunyi boleh menunjukkan samada bayi anda berada dalam keadaan baik di dalam uterus atau berlakunya kehamilan ektopik. Pemeriksaan faraj dan imbasan ultrabunyi selamat untuk anda jalani dan tidak membahayakan kehamilan anda.

Doktor juga mungkin akan membuat beberapa ujian rutin. Darah dan air kencing anda mungkin diuji untuk melihat tahap hormon kehamilan anda. Ujian untuk memeriksa kumpulan darah dan status resus anda juga mungkin akan dijalankan.

Kebanyakan kita mempunyai darah yang berstatus resus positif. Jika darah anda adalah resus negatif, anda akan ditawarkan suntikan anti-D imunoglobin. Suntikan ini dapat menghalang badan anda daripada bertindak balas sekiranya bayi anda mempunyai resus positif dan darah anda berdua bercampur pada mana-mana tahap kehamilan.

Adakah bayi saya akan selamat?

Kemungkinan besar bayi anda akan selamat, kerana spotting atau pendarahan ringan biasanya tidak membahayakan. Kebimbangan itu adalah normal, tetapi ketahuilah bahawa ramai wanita yang dapat meneruskan kehamilan dengan sihat walaupun berlaku masalah pendarahan awal.

Walaupun pendarahan kadang-kala adalah tanda awal keguguran, sekiranya ini berlaku, anda akan turut mengalami kekejangan perut dan pendarahan juga akan bertambah teruk. Spotting atau pendarahan ringan biasanya akan berhenti sendiri. Dikatakan bahawa separuh daripada bakal-bakal ibu yang meminta bantuan perubatan kerana pendarahan awal dapat meneruskan kehamilan dan bersalin tanpa sebarang masalah.

Jika anda mengalami spotting atau pendarahan semasa hamil, maklumkanlah kepada doktor anda, walaupun pendarahan itu berhenti sendiri. Sentiasalah berfikiran positif. Spotting atau pendarahan biasanya hanyalah satu misteri yang tidak membahayakan.
Sumber: Babycenter

Hukum Pendarahan Semasa Hamil dan Air Ketuban
1. Pendarahan Semasa Hamil (tiada tanda hendak bersalin)
Perdarahan yang berlaku semasa hamil tanpa sebarang tanda untuk bersalin dalam Mazhab Syafii dihukumkan sebagai haid jika mematuhi kriteria tempoh haid. Jika bersalahan dengan kriteria tersebut maka darah itu dihukumkan sebagai istihadah.

Sebahagian ulama pula menetapkan darah yang keluar ketika hamil bukanlah haid dan dihukumkan sebagai istihadah kerana haid tidak berlaku ketika hamil. Pendapat ini bertepatan dengan kajian saintifik iaitu proses haid tidak akan berlaku kerana telah berlakunya persenyawaan dan kehamilan. Pendarahan yang berlaku ketika hamil biasanya disebabkan oleh kemungkinan wanita itu menghadapi masalah keguguran pada peringkat awal kandungan. Selain itu, wanita hamil mungkin mengalami masalah uri seperti uri pecah atau uri berada di bawah pada pertengahan dan akhir mengandung.

2. Darah Bercampur Lendir
Biasa juga para ibu mengalami darah bercampur lendir keluar dari rahim sebelum melahirkan. Ia merupakan salah satu tanda awal seseorang ibu akan bersalin. Darah ini keluar disebabkan terbukanya saluran ‘cerviks’ atau pangkal rahim dan juga pemisahan kantung tembuni bayi dari dinding rahim bahagian bawah.
Darah ini akan bercampur dengan lendir yang juga dihasilkan oleh kelenjar di bahagian pangkal rahim. Darah inilah yang dikatakan sebagai darah fasad (rosak) dari aspek fikah. Oleh kerana ia bukan lagi darah nifas, maka wanita yang mengalaminya wajib menunaikan solat seperti biasa. Dengan perkataan lain, kewajipan solat belum terangkat dari wanita tersebut.

3. Air Ketuban
Keluarnya air ketuban juga merupakan tanda awal proses kelahiran bayi. Air ini keluar dari sarung tembuni bayi yang pecah ketika proses kontraksi rahim. Pada asalnya, air ketuban bertindak sebagai kusyen yang melindungi bayi. Subhanallah. Maha suci Allah yang memelihara janin dalam kandungan. 

Hukum air ketuban adalah najis. Maka wanita itu perlu bersuci terlebih dahulu untuk menghilangkan najis tersebut dan berwuduk seperti biasa sebelum solat jika air ketubannya sudah kering.

Cara Menunaikan Solat Dalam Keadaan Darah dan Air Ketuban Masih Keluar
Cara bersuci ialah bersihkan terlebih dahulu darah atau air ketuban dari faraj. Kemudian pakai tuala wanita, mengambil wuduk dan terus solat. Jika darah keluar dengan banyak diiringi rasa sakit berterusan, diharuskan solat jamak.

Nota ungu: Maaf jika entry ni terlalu panjang.. Tapi ini Ilmu untuk wanita hamil dan bakal hamil.. para isteri dan suami wajib tahu, supaya tahu sebab, punca dan boleh nyatakan hukumnya... moga bermanfaat...

2Ulasan

  1. Salam manis buat Maria...sihat ke.. ^^

    Menarik post ni....especially buat ibu-ibu dan bakal ibu ya....^^

    BalasPadam
  2. fae setia membaca entri akak sampai habis hihi good sharing

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ