Recents in Beach

Khasiat Sambal Taun/Sambal Lanun Johor

Pernah aku kongsikan antara makanan kegemaran dan pembuka selera en.somi ialah sambal taun. Tengok dekat page Dr. Zubaidi Ahmad, dinamakan sambal lanun, pertama kali plak dengar sambal lanun.. tak kisah lanun atau taun, yang penting asasnya sama iaitu ikan bilis dan cili. Lepas baca artikel tu, baru ku tahu, sambal simple ni ada khasiatnya... hehe... 


Jom baca artikel tulisan Dr. Zubaidi berkaitan dengan khasiat sambal lanun:

Pernah dengar sambal lanun Johor? Ia adalah antara menu dalam masakan Johor. Boleh cuba membuatnya. 

Cara membuat: 

1.Panaskan minyak, goreng ikan bilis hingga garing. Angkat ketepikan 

2.Masukkan pula cili api, goreng sekejap hingga naik bau angkat. 

3.Goreng pula belacan sekejap hingga harum semerbak sehingga naik baunya. 

4.Pastu campurkan ikan bilis, cili api dan belacan kemudian bolehlah tumbuk atau kisar dgn blender kering hingga hancur.

Antara manfaat sambal ini ialah terdapat pada bahan yang digunakan iaitu ikan bilis, yang tidak asing lagi dalam masakan kita masyarakat Melayu. Ikan bilis mempunyai banyak nutrien.

Satu hidangan ikan bilis, 100 g, memberikan kira-kira 50,000 IU(International Unit) Vitamin A. ia sangat penting untuk penglihatan, pertumbuhan tulang, kesuburan dan pembahagian sel, di samping membantu untuk meningkatkan daya tahan dalam diri seseorang.

Ikan bilis juga mempunyai kalsium yang banyak. Satu hidangan 100 g ikan bilis, sama dengan 145mg kalsium. Kalsium adalah penting untuk tumbesaran tulang dan gigi yang sihat.

Selain itu, 100 g ikan bilis menyediakan 400mg kalium, yang sangat penting untuk fungsi jantung dan otot.

Dalam 100g ikan bilis juga mempunyai 36mcg Selenium. Ia sangat penting untuk pesakit jantung dan juga untuk membantu mencegah kanser prostat, perut, paru-paru dan kulit. Ia adalah suplemen yang bagus untuk lelaki yang mempunyai masalah kualiti sperma.

Jadi bagi sesiapa yang inginkan khasiat ikan bilis, boleh mencuba sambal lanun Johor.

Sumber: http://drzubaidi.com/blog

Nota ungu: tak sangka, suamiku makan makanan berkhasiat rupanya... walaupun simple tapi banyak khasiat kan.. dah lama tak buat nih... ingat nak buatlah nanti.. tapi tu lah ikan bilis pun dah makin mahal sekarang.. itu buatkan aku tak buat sambal ni... 

Catat Ulasan

16 Ulasan

  1. akak beli ikan bilis yang dah siap RM9 untuk 200gm

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mmg mahalkn... Dulu rajin gak beli siap belah2... Tapi skrg xde dh.. Beli je yg blum proses.. Blik rumah bru buat plak..

      Padam
  2. nk g pasar mlm jp lagi beli ikan bilis. tapi mmg mahal dah skg ni ikan bilis per kg

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itulah.. Dah la mhl.. Nk cari yg sgar pun ssh..

      Padam
  3. Nampak sedap & simple..Boleh cuba buat ni..T.kasih atas perkongsian resipi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ha.a.. Simple je... Sama2. Selamat mncuba..

      Padam
  4. hmm..first time dengar. tapi ada belacan ya..kita memang tak makan belacan coz sensitif...namapk macam sedap anyway..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Belacn tu x buh xpe.. Sbb sy pun x buh blcn sbb alergik...

      Padam
  5. wah...boleh try... nampak sedap... cara buat pun simple... n_n

    BalasPadam
  6. tak pernah buat n rasa sambal ni...

    p/s...tulisan tu cam ssh akak yg rabun ni nak baca...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehe.. Try la kak...

      Sy dh ubah jnis font.. Hrp blh baca..

      Padam
  7. tak pernah buat n rasa sambal ni...

    p/s...tulisan tu cam ssh akak yg rabun ni nak baca...

    BalasPadam
  8. Huh.. ganas nama.. sambal lanun.. tp mesti sedap ni..

    BalasPadam
  9. Boleh cube nti smbl lanun nih

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^