Apa yang anda nampak pada layar putih di atas???
Pasti ramai jawab titik hitam kan... Itu yang kita nampak kan.. 
Itulah dalam kehidupan kita. Dalam banyak-banyak kebaikan yg orang buat, tapi bila org buat kejahatan pada kita, hilang semua kebaikan yg dia buat. Umpama layar putih dan titik hitam. Kita macam pejam mata dan tak nampak layar putih, tapi kita mencari titik hitam (kesalahan) dalam layar putih (kebaikan) orang.. 

Renungkanlah:
Sumber: FB

Sebenarnya memang dah popular pun cara ni, cuma kita sama-sama muhasabah diri dan imbas kembali. Adakah kita seperti itu???

Sumber: Google Images

Renungkanlah.. 
Jangan kerana sedikit salah, kita hukum keseluruhannnya.. 

Pepatah Melayu:
"Kerana nila rosak susu sebelanga"
"Marahkan nyamuk, kelambu dibakar"

Jadilah Pemaaf kerana Pemaaf dan Pengampun sifat mulia dan juga sifat Allah....
Moga kita jadi org yg mudah sejuk hati.

4 Jenis org Marah:
1. Orang Lambat Marah, dan Cepat reda Marahnya (maaf)
2. Orang yang Cepat Marah, dan Cepat Reda Marahnya
3. Orang yang Lambat Marah, Lambat Reda Marahnya
4. Orang yang Cepat Marah, Lambat Reda Marahnya

Kategori Yang Paling Mulia ialah Golongan 1, dan Paling Buruk ialah Golongan 4.
Kita masuk Golongan Mana???


autopublish entry

2 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. betul tu kak. setuju sangat. sy kalau mara orng pun, diam & ngis je. mngkin hrini kita nmpak salah kita pada dia, tapi salah kita pada dia pula, mesti ada jgk kan..

    BalasPadam
  2. Perasaan marah paling hampir dengan syaitan. kalau tak di control memang padah akibatnya..sekali buat pun orang dah ingat selamanya..

    BalasPadam

Catat Komen

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama