Pernah tak hadapi situasi atau dialog2 ni???

"Alah, orang lain pun pegang jawatan banyak gak, boleh je buat kerja tu!"
"Alah, orang lain pun ada suami gak, boleh je kuar berjalan-jalan."
"Alah, orang lain pun ada anak kecik, boleh je ke sana-sini."
Sumber: Google Images

Tu antara nye je lah ea.. banyak g dialog2 seumpama itu yg pernah keluar dari mulut2 orang sekeliling. 
Ataupun pernah ke kita sendiri kata macam tu???

Biasakan.. tapi apa perasaan bila org bandingkan macam tu??
Bagi aku, perbandingan ada positif dan negatifnya. 

Kita tak boleh nak bandingkan situasi orang dengan situasi org lain.. sebab sudah pasti tak sama. Wajah sendiri pun tak sama dengan org lain, apatah lagi kehidupan kita. sudah tntu tak sama. Memang cetek lah pemikiran org yang samakan situasi org dengan org lain. 

Tapi perbandingan perlu.. untuk menaikan semangat dan memotivasikan diri.. 
Cuba renungkan kata-kata motivasi ini:

"Suatu kehidupan yang penuh kesalahan tak hanya lebih berharga namun juga lebih berguna dibandingkan hidup tanpa melakukan apapun." - George Bernard Shaw

"Menurut sifatnya,manusia banyak persamaan, pengetahuan dan kebijaksanaanlah yang membezakan antara manusia."

"Melihat diri sendiri berbeza dengan melihat diri orang lain. Tidak akan sama apa yang saya inginkan dengan apa yang orang lain perhatikan"

"Perbezaan antara orang yang berjaya dengan orang yang gagal terletak pada rohaninya. apa yang dapat difikirkan menentukan apa yang akan dicapai."

Jadikan perbandingan sebagai sesuatu yang positif dan penguat semangat, namun menyamakan situasi org dengan orang yang lain adalah tidak adil kerana Allah pasti ciptakan kita berbeza... 

"Setiap antara kita sama, yang membezakan kita ialah ilmu, iman dan amal."

5 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. jom sama2 positifkan minda dan jgn hiraukan kata2 org.. insyaallah berjaya.. hehe

    BalasPadam
  2. setuju sangat.. setiap orang mempunyai bebanan tugas seharian yang tersendiri.. tak boleh samakan diri kita dengan orang lain.. harap mereka memahami..

    BalasPadam
  3. betul tu kak.. setiap org kemampuan diri tak sama macam org lain.. tak boleh nak samakan seratus peratus dengan diri kita yg serba boleh ni..

    BalasPadam
  4. Kalau manusia semua sama..aman dunia ni kan..taoi tidak ..so pandai-pandailah kita bawa dirikan..

    BalasPadam

Catat Komen

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama