Recents in Beach

Berpantang Macam Ibuku???

Aku bakal melahirkan cahayamata.. insya-Allah lepas raya nanti.. keptusan utk berpantang penuh di rumah org tua ku di Kedah... Suamiku mengizinkan sbb anak sulung.. perlukan pengalaman...

Ibuku pernah cerita cara dia berpantang... antaranya:

1) Selama 44 hari hanya amalkan makanan yg panas, elakkan sama sekali mkan2 yg sejuk... minum minuman yg boleh panaskan badan..

2) mengurut dan bertungku... itulah satu kemstian ketika berpantang..dan mandi dgn air rebusan daun2 kayu.. rumahku kwsn kg, mmg mudah nk dapatan daun2 kayu tu..

3) Mak selalu cakap, elakkan makan makanan sejuk selama mana kita menyusu anak, sbb urat saraf kita ni sensitif dgn makanan sejuk... contohnya minuman berais, sayur-sayuran sejuk.

4) Banyakkan bergerak sesudah habis berpantang... mmg la, t jadi malas...

5) jaga pemakanan, banyak mkan sayur dan ulam-ulaman...

Bagiku insya-Allah aku dapat berpantang sbb sememangnya aku mmg berpantang sbb asma... mmg menuku agak terhad.. so, xde mslh sgt nk berpantang.. lagipun dgn berpantang, bdn kita semula jadi akan jadi slim tanpa perlu diet...

Apa hasil berpntang ni??? Hasilnya, ibuku masih bertenga dan kuat melakukan segala kerja rumah, terhidar dari pelbagai penyakit yg biasa menyerang org2 lama ni... walaupun usianya melebih setengah abad... namun mmg semulajadi wajahnya awet muda... sampai sekarang ibuku masih berpantang, tidak minum ais dan byk makan ulam-ulaman...

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. salam kenal.semoga sihat dan selamat bsalin nnt

    BalasPadam
  2. salam... terima kasih sudi jengah... terima kasih.. insya-Allah,,,

    BalasPadam
  3. ait..yaati ada disini?ni blog adik ipar nazz tau...mmg..mak si mariah ni cantik..mcm org umur awal 40an je...cun

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^