GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Menu Istimewa Iftar Bulan Ramadhan | Resepi Tepung Torak

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Menu Istimewa Iftar Bulan Ramadhan | Resepi Tepung Torak | Hari ni hari pertama puasa... Tapi dah teringat menu feveret air tangan mak di kampung... menu ni istimewa sebab hanya buat di bulan puasa... di bulan-bulan lain tak pula rasa nak makan...  Dan bertambah special menu ni takde jual di kedai apatah lagi bazar Ramadhan. 

Menu yang jadi kegemaran MF dan adik beradik yang lain waktu berbuka puasa ialah tepung torak... Nama pelik kan.. mungkin janggal orang tak pernah tahu jenis makanan ni.. Tapi tepung torak ni sejenis kuih yang manis sebagai pembuka mulut ketika iftar... 

tepung torak

Tak tahu nak kata, apa istimewanya menu ni.. tapi setiap kali puasa memang minta mak buatkan... Walaupun MF dah berkahwin tapi masih nak makan kuih ni... Pernah tahun-tahun lepas masa adik MF belajar di Sg.Buloh, MF kirim kat adik minta mak buatkan... Rasa macam tak lengkap puasa sebulan kalau tak dapat rasa kuih ni... hehe... 

OK, kuih ni tak susah nak membuatnya... MF tahu resepinya... tapi MF tetap nak rasa air tangan mak...

Menu Istimewa Iftar Bulan Ramadhan | Resepi Tepung Torak


Bahan-bahannya:
  • Tepung gandum
  • Gula perang
  • Gula putih
  • Santan
  • Sedikit Garam
  • Daun pisang yang siap dibentukkan macam sarung camtu...
    • Cara nak buat sarung dari daun pisang tu... Balut daun pisang pada botol atau batang kayu... Kemudian ikat mati pada hujungnya... Dan satu hujung lagi biarkan terbuka untuk isi adunan tepung tu nanti.

Cara Buat Adunan
  • Masukkan kesemua bahan dan gaul sebati.. Bancuhan jangan terlalu pekat atau cair...
  • Dah bancuh.. Isilah adunan tu dalam sarung daun pisang tu... Kalau tak tahu buat, boleh juga gantikan sarung tu dengan plastik ais krim... Cuma tak wangi macam guna sarung daun pisang tu.
  • Dah siap isi adunan, rebus dalam air mendidih di dalam Khind Multi Cooker MC12S... Dalam 10-15 minit...Angkat dan toskan...
tepung torak

Bagi memudahkan kita memasak Tepung Torak ini, kita boleh guna Khind Multi Cooker dari Lazada Malaysia... Tak perlu guna periuk biasa dan rebus atas api lagi... Khind Multi Cooker ini boleh merebus dan juga mengukus... Jadi, kalau tepung torak kita dah sejuk, boleh panaskan semula dengan cara steam dengan menggunakan Khind Multi Cooker juga... Mudah dan senang kan...

resepi untuk berbuka puasa

http://www.lazada.com.my/khind-multi-cooker-mc12s-728001.html?ff=1


ramadhan raya 2017

Untuk pengetahuan semua, sempena menyambut Ramadhan pada tahun ini Lazada Malaysia telah buat promosi untuk bulan menyambut Ramadhan iaitu Marhaban Ya Ramadhan dan Riang Ria Raya sale yang akan bermula dari 19 Mei 2017 sehingga 30 June 2017. Kalau korang masuk jer website Lazada Malaysia korang akan nampak banyak diskaun yang menarik sehingga 90%. Memang rambang mata dibuatnya... contohnya seperti Khind Multi Cooker ni... hingga 59% diskaun..

blogger contest

Khas buat blogger Malaysia. Jom sertai Ramadhan Raya Blogger Contest dan menangi pelbagai hadiah sehingga RM10,000. Contest ini dari 19 Mei - 23 June 2017. Jom cepat-cepat join. Mana tahu rezeki semepena Raya tahun ini. Untuk join contest sila layari website www.lazada.com.my/blogger-contest/. Good luck blogger!!!

4Ulasan

  1. Tak pernah pula dengar tepung torak. But it looks like macam kuih berpulut dengan kelapa (I don't remember the name >.<)

    BalasPadam
  2. first time dengar nama makanan 'tepung torak'

    BalasPadam
  3. Huishh tak pernah makan ni... teringin pula nak rasa makanan ni macam mana

    BalasPadam
  4. Unik ni..tak pernah nampak lagi kuih ni kat mana2..

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ